De glemte heltene fra Shetlands-gjengen

300 ustyrlige norske fiskere med én ting til felles: De hatet Hitler

«Shetlandsgjengen» besto av 300 villmenn – norske fiskere som hatet Hitler og satte livet på spill for å bringe folk og utstyr over Nordsjøen – til og fra det okkuperte Norge. Men bare Leif Larsen ble legendarisk og berømt.

Pluss ikon
<b>MOT SLAGSKIP:</b> Den menneskelige torpedoen "Chariot". To av disse hang under "Arthur" – ført av Leif Larsen- inn Trondheimsfjorden i et forsøk på uskadeliggjøring av slagskipet "Tripitz" – Shetlandsgjengens desidert mest kompliserte operasjon.
MOT SLAGSKIP: Den menneskelige torpedoen "Chariot". To av disse hang under "Arthur" – ført av Leif Larsen- inn Trondheimsfjorden i et forsøk på uskadeliggjøring av slagskipet "Tripitz" – Shetlandsgjengens desidert mest kompliserte operasjon. Foto: Fra boken om Shetlandsgjengen, Scalloway Museum, Hjemmefrontmuseet
Sist oppdatert

August Nærø var 20 år gammel og gikk på styrmannsskolen i Ålesund da landet ble angrepet og okkupert. Motstandslysten ble vekket i ham av å se tyskere marsjere gjennom byens gater med støvel-klikk og høye kommandorop. Så i januar 1941 stakk han og tre kamerater over Nordsjøen med en fiskebåt.

Første tokt

Karene ble direkte innrullert i Shetlandsgjengen, og etter bare to uker var de klare for sitt første tokt. Oppdraget gikk ut på å frakte en norsk agent til Ålesund, for så å evakuere en lokal motstandsleder som hadde havnet i tyskernes søkelys. Med agenten om bord, la de fire fiskerne ut fra Shetland i fiskebåten «Mars».

Håndvåpen var det eneste de hadde å forsvare seg med, i tillegg til en brengun. Det var virkelig ikke mye å stille opp med mot patruljebåter eller tyske fly – som øyeblikkelig angrep hvis de så fartøy som kunne mistenkes fra å være på vei til eller fra Storbritannia.

<b>LEGENDE: </b>Deler av den norske flåten i Scalloway. Historien ble skrevet av Leif Larsen – som ble legendarisk, uten at han ønsket de andre inn i skyggen.
LEGENDE: Deler av den norske flåten i Scalloway. Historien ble skrevet av Leif Larsen – som ble legendarisk, uten at han ønsket de andre inn i skyggen.

Trosset trusler

Nærø var blant mange nordmenn som de første krigsårene valgte – tross trussel om dødsstraff – sjøveien til Storbritannia for å slutte seg til motstandskampen.

Den farefulle ferden i små båter krevde dyktige og risikovillige sjøfolk, og britene hadde bruk for sjøvante krigere.

<b>EFFEKTIVE: </b>De doble Lewisgun-maskingeværene viste seg å være effektive mot tyske fly.
EFFEKTIVE: De doble Lewisgun-maskingeværene viste seg å være effektive mot tyske fly.

Noen av dem så muligheten for en vinn-vinn-situasjon og i løpet av krigen tjenestegjorde rundt 300 nordmenn i Shetlandsgjengen. De fraktet soldater, agenter, flyktninger og forsyninger over Nordsjøen, og utførte sabotasje- og etterretningsoperasjoner mot tysk skipstrafikk.

Ikke sjelden kom de i åpen kamp med tyske fly og båter.

Senk Tirpitz

Tidligere har Vi Menn fortalt om da Shetlandsgjengens leder Leif Larsen, mest kjent som Shetlands-Larsen, fikk i oppdrag å senke det tyske slagskipet Tirpitz. Men, Shetlandsgjengen var mer enn Leif Larsen og hans nærmeste.

Les også: (+) Fikk tilslaget til gi-bort-pris. Tirpitz-vraket ble en gullgruve

De andre karene var minst like store våghalser som kaptein Leif Larsen – mannen som i årene etter krigen var mer berømt enn selveste Max Manus, og som bar så høye tapperhetsutmerkelser på brystet at selv tungt dekorerte generalbryst bleknet ved siden av.

<b>STØTTEAPPARAT: </b>Uten mekanikerne stopper overfarten. Den store verkstedgjengen samlet foran en av ubåtjagerne i Scalloway.
STØTTEAPPARAT: Uten mekanikerne stopper overfarten. Den store verkstedgjengen samlet foran en av ubåtjagerne i Scalloway.

Hatet Adolf Hitler

Konseptet med Shetlandsgjengen gikk ut på at fiskebåtene kunne gå hurtig inn i en fjord, levere – og så i full fart komme seg unna.

Avdelingen besto stort sett av nordmenn fra vestlandskysten, gjerne drevne fiskere som kjente kyststripen som sin egen bukselomme.

Felles for dem alle, var det enorme hatet mot Adolf Hitler. Mange av dem mistet livet før krigen var omme. Og etterpå gikk de i glemmeboka.

<b>FRA BOKA:</b> Oversiktskartet viser innsettingsoperasjonene fra Shetland til Norge. Ikke alle disse ble utført av Shetlandsgjengen. Innsetningen av Vestige IV sør for Egersund er ikke med.
FRA BOKA: Oversiktskartet viser innsettingsoperasjonene fra Shetland til Norge. Ikke alle disse ble utført av Shetlandsgjengen. Innsetningen av Vestige IV sør for Egersund er ikke med.

Nordsjøbussene

1942 ble et grusomt år med store tap av både folk og utstyr. Men så ble nordmennene utstyrt med moderne båter og kjempedigre motorer som var sterke nok til å hamle opp med de fleste tyskere.

Disse nordsjøbussene skulle bli et begrep blant vanlige nordmenn. Det bidro selvsagt til populariteten at Leif Larsen og hans mannskap var blant de første skutene som på frigjøringsdagen ble tatt imot av en begeistret lokalbefolkning da de kom fossende inn til Bergen.

<b>FRA BOKA: </b> God stemning foran sabotasjeoperasjonen i Ålvik sommeren 1940. Fra venstre: Rubin Langmo, Simon Sinclair Fjell, Olav Martin Leirvåg og Jim Musters.
FRA BOKA: God stemning foran sabotasjeoperasjonen i Ålvik sommeren 1940. Fra venstre: Rubin Langmo, Simon Sinclair Fjell, Olav Martin Leirvåg og Jim Musters. Foto: David Howards samling, Scalloway Museum

Fryktløs, effektiv og smart

Per Blystad fra Bergen var egentlig sjømann. Han kom seg tidlig over for å melde seg til kamp. I løpet av hans tid som kaptein oppnådde Blystad ry som både fryktløs og effektiv.

Hans britiske overordnede karakteriserte ham som usedvanlig godt skikket – trolig var han den mest reflekterte og smarteste av samtlige kolleger.

Da han var på land, jobbet Per Blystad knallhardt med vedlikehold og forbedring av båtene. Det handlet om å være best mulig forberedt.

Les også: (+) Det ble stille rundt bordet. Lenge. Så sa en: «Hvem er du?» Det var ikke et spørsmål. Det var en uforskammethet

<b>LYKKELIGE FLYKTNINGER EVAKUERT FRA SKORPA PÅ SUNNMØRE: </b>Skorpa var lenge et viktig innsettingspunkt for Shetlandgjengen. Fra venstre: Irma Giske (nå Olsen), Ottar Giske og Lilly Remøy. Bak titter mannskapet fram.
LYKKELIGE FLYKTNINGER EVAKUERT FRA SKORPA PÅ SUNNMØRE: Skorpa var lenge et viktig innsettingspunkt for Shetlandgjengen. Fra venstre: Irma Giske (nå Olsen), Ottar Giske og Lilly Remøy. Bak titter mannskapet fram. Foto: Hjemmefrontmuseet

Blystad krevde at mannskapet ga alt. Hos ham ble det ikke sett gjennom fingrene med slendrian – og nåde den som ikke gjorde jobben sin.

Det at guttene nektet å iføre seg uniformer eller marsjere i takt, var på ingen måte ensbetydende med at de fikk gå rundt på land og drive dank. Blystad skal ha hatt et personlig horn i siden til Adolf Hitler.

På skytetrening pleide ikke sjefen å henge opp vanlige blinker, men digre bilder av den tyske diktatoren i stedet.

<b>KONGELIG INSPEKSJON: </b>Kronprins Olav på besøk på Shetland inspiserte blant annet «Andholmen».
KONGELIG INSPEKSJON: Kronprins Olav på besøk på Shetland inspiserte blant annet «Andholmen».

Siste tokt

I august 1942 reiste Per Blystad ut på det som skulle bli hans siste tokt. Meningen var at mannskapet skulle ligge et par uker og kartlegge tysk aktiviteter langs norskekysten.

Hva som egentlig skjedde er uklart, men skuta må ha blitt overmannet og bordet, for det står klart at Blystad og de andre om bord ble tatt i live, men så henrettet.

– Det er liten tvil om at Per Blystad i årene etter krigen ville ha blitt like berømt som Leif Larsen, hvis bare bravadene hans var blitt kjent. Også hva tapperhetsutmerkelser angår, kunne han absolutt måle seg med Larsen, understreker historikeren Asgeir Ueland.

<b>KLART FOR TOKT: </b>«Arthur» er klar for ilandsetting av agenter både fra Kompani Linge og SIS. Bakerst står Leif Kinn, Palmar Bjørnøy og i styrehuset Kaare Iversen, Leif A. Larsen. Agenten er Bjørn Rørholt fra SIS og Linge-karene Odd Sørlie og Arthur Pevik.
KLART FOR TOKT: «Arthur» er klar for ilandsetting av agenter både fra Kompani Linge og SIS. Bakerst står Leif Kinn, Palmar Bjørnøy og i styrehuset Kaare Iversen, Leif A. Larsen. Agenten er Bjørn Rørholt fra SIS og Linge-karene Odd Sørlie og Arthur Pevik.

Løste opp pliktene

Britene forsøkte flere ganger å gjøre stramme soldater av de uvørne fiskerne. Men nordmennene ville ikke fly rundt og hilse til lua hver gang en britisk offiser var i nærheten.

Til slutt gikk de med på å alltid være iført deler av uniformen. Hilseplikten ble droppet, for britene kunne jo ved selvsyn konstatere hvor effektiv denne flåten av fryktløse galninger var.

Bård Grotle fra Bremanger ble selve innbegrepet på den ustyrlige fiskeren som nektet å opptre i reglementær uniform, gå opp i rett for offiserer eller holde skjegg og hårlengde innenfor marinens stramme grenser.

Les også: (+) Odd (23) skulle slutte seg til kampen mot tyskerne i Norge. Men noe gikk fryktelig galt den natten

<b>VERKSTED:</b> Harald Angeltveit, Erling Rosswall og to andre mekanikere i sving på verkstedet.
VERKSTED: Harald Angeltveit, Erling Rosswall og to andre mekanikere i sving på verkstedet.

I hans tilfelle ble det sågar sett stort på det, om Grotle en og annen aften tok karene sine med og gikk skikkelig i byen. Dette kunne føre til at de neste morgen ikke kom seg opp til tiden, og at arbeidsoppgaver derfor ble forsinket.

Mannen var totalt respektløs og brydde seg lite om regler og forordninger. Gjengen hadde et absolutt forbud mot å oppsøke sine egne familier i Norge, men Grotle stakk gjerne innom hos slekta for å hilse på og få nyheter hjemmefra.

Tilbake til Shetland, hadde han båten full med ettertraktede lekkerbiskener som skinke, salt sild eller norsk brød.

Utdannet historiker fra The Hebrew University of Jerusalem. Han har tidligere skrevet bok om tungvannet på Rjukan.

Ueland (43) har gravd seg dypt ned i britiske og norske arkiver, og har spadd frem de mange ukjente bitene av historien om Shetlandsgjengen.

Han understreker at det ikke handler om å hente ned Leif Larsen fra sokkelen – tvert imot – men å gjøre oppmerksom på at det også må være plass til et par andre der oppe.

Se mer

Strøk til eksamen

Bård Grotle strøk i de fleste fag, da nordmennene en gang måtte opp til eksamen. Det nedslående resultatet fikk imidlertid ikke noen innvirkning på hans militære karriere. En av kommandørene skrev i sin bedømmelse at Grotle var en mann som « … aldri vil følge noen regler eller adlyde ordrer han ikke liker».

Men det var likevel ikke så enkelt for de britiske sjefene å gi ham strekk, for Grotle var kjent for sitt gode humør og en øredøvende latter som gjerne smittet over på alle andre.

<b>FRA BOKA:</b> «Aksel» gjøres klar for tokt. Fra venstre: Sverre Johansen, Ivar Brekke og Bård Grotle. Sistnevnte var kjent som gjengens moromann, men hans seriøse sider kom også fram da det gjaldt som mest.
FRA BOKA: «Aksel» gjøres klar for tokt. Fra venstre: Sverre Johansen, Ivar Brekke og Bård Grotle. Sistnevnte var kjent som gjengens moromann, men hans seriøse sider kom også fram da det gjaldt som mest. Foto: Scalloway Museum

Egenrådige stribukker

Men den vestlandske stribukken var utvilsomt en dyktig kaptein og en godt likt sjef. Da skuta hans i oktober 1941 mistet sin første mann under et flyangrep, sto han som en påle foran på dekk og fyrte løs med et maskingevær mot flyene.

Under et tokt utenfor Trøndelag i april 1942, hadde en feil på kompasset ført skuta «Aksel» med Grotle og hans menn farlig nær land. De ble oppdaget av et tysk jagerfly.

Kulene traff styrehuset og maskinrommet, men nordmennene besvarte ilden og greide å jage angriperen.

I desember 1942 var det slutt på hellet. Grotle og folkene hans var på vei tilbake til Shetland etter at de hadde satt i land tre sabotører på Grip utenfor Kristiansund.

<b>ENESTE OVERLEVENDE: </b>Jan Baalsrud (til høyre) i soveposen, trolig på vei hjem over Nordsjøen etter freden. Baalsrud var eneste overlevende etter de dramatiske hendelsene i Troms.
ENESTE OVERLEVENDE: Jan Baalsrud (til høyre) i soveposen, trolig på vei hjem over Nordsjøen etter freden. Baalsrud var eneste overlevende etter de dramatiske hendelsene i Troms.

Sporløst forsvunnet

Hva som egentlig gikk galt, er det ingen som vet. På Shetland ble det den 9. desember fanget opp et nødsignal fra Aksel. Grotle meldte fra om at han befant seg på en posisjon 320 kilometer nord for Shetland, og at mannskapet var i ferd med å gå i båtene. De trengte øyeblikkelig hjelp.

Det ble iverksatt en omfattende leteaksjon og om morgenen to dager senere, ble livbåten med de skipbrudne observert av et fly. Letefartøyene var for langt unna og Grotle og mannskapet på fem forsvant sporløst.

Les også: (+) Einar og Per ble henrettet foran øynene på moren. Faren viet resten av livet til å ta hevn

<b>FRA BOKA:</b> Deler av mannskapet på Vita i Lunna Voe. Fra venstre: Ingvald Johansen, Åge Sandvik og Johann Hermannsen. De gikk en hard tid i møte, og satt i tyske konsentrasjonsleirer ut krigen.
FRA BOKA: Deler av mannskapet på Vita i Lunna Voe. Fra venstre: Ingvald Johansen, Åge Sandvik og Johann Hermannsen. De gikk en hard tid i møte, og satt i tyske konsentrasjonsleirer ut krigen. Foto: Scalloway Museum

Frem fra glemselen

Shetlandsgjengen utførte til sammen 209 tokt mot norskekysten – fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

44 ofret sine liv i slik tjeneste. Mange av de rundt 300 medlemmene ble dekorert for sin innsats, men Bård Grotle var sammen med Per Blystad og Leif Larsen de eneste i avdelingen som mottok krigskorset – Norges høyeste dekorasjon.

Opprinnelig publisert i Vi Menn nr 8 2018

Les også: (+) Atle og Fredrik lurte tyskerne i flere år. Så tok de seg en kaffepause de skulle angre på



Denne saken ble første gang publisert 29/12 2019, og sist oppdatert 08/12 2023.

Les også