Året er 1983 og ingen har siden kommet i nærheten rekorden

Tidenes mest sette TV-serie-øyeblikk.

Serieavslutninger har en tendens til å gjøre deg svært godt. Her er sluttscenen i M*A*S*H
Publisert

Året er 1983. En av tidenes mest innflytelsesrike TV-serier har holdt på i 11 år. En serie som markerte starten på de moderne TV-seriene med flere parallelle historier i en enkelt episode episode.

Under filmingen av de avsluttende episodene brant mesteparten av settet ned, som følge av en skogbrann - som en måtte skrive inn i siste episode som en del av handlingen.

Ti år tidligere sto serien i fare for å bli nedlagt på grunn av lave seertall.

Den siste 2,5-timer lange sendingen - sendt 28. februar 1983 - hadde totalt 125 millioner seere - med en seerandel på 77 prosent. Offisielle tall viste at 60,3 prosent av alle hjem med en TV, så på denne sendingen denne kvelden.

Seertallet var på dette tidspunktet en soleklar rekord, og ingen TV-sending - med unntak av Super Bowl - har vært i nærheten siden.

Revolusjonerende serie

Vi snakker om TV-serien M*A*S*H (les: Mobile Army Surgical Hospital), som var en spinoff av filmen med samme navn fra 1970.

Du vet, TV-serien om gjengen på et feltsykehus under Korea-krigen som egentlig handlet om Vietnam-krigen.

Til tross for sin utrolige suksess, ble serien aldri noen gullgruve for seriens skuespillere. Flere skuespillere forlot serien gjennom det drøye tiåret den gikk, delvis på grunn av pengekrangel, delvis fordi en ønsket seg andre roller - ingen med nevneverdig suksess. Det var i grunn bare seriens hoved-hovedperson - Alan Alda - som i etterkant har blitt et kjent fjes.

Han har med jevne mellomrom hatt både fremtredende og viktige bi-roller, i alt fra The West Wing til nåtidens supersuksess The Blacklist.

Tidenes mest sette serieavslutninger

Med noen hederlige (og relativt minimale) unntak er gjerne siste episoden av en serie som har vist seg å være en suksess i USA.

Det mest markante unntaket er Dallas-episdeon «Who Shot J.R» hadde nær tre ganger så mange episoder som finalen elleve år senere.

Et annet mindre unntak er Friends som klarte å skaffe seg marginalt flere seere på en dobbeltepisode etter Super Bowl-sendingen i 1996.

  1. M*A*S*H - 125 millioner (1983)
  2. Roots - 100 millioner (1977)
  3. Cheers - 93,5 millioner (1993)
  4. The Fugitive - 78 millopner (1967)
  5. Seinfeld - 76,3 millioner (1998)
  6. Friends - 52,5 millioner (2004)
  7. Magnum P.I. - 50,7 millioner (1988)
  8. The Tonight Show Starring Johnny Carson - 50 millioner (1992)
  9. The Cosby Show - 44,4 millioner (1992)
  10. All in the Family - 40,2 millioner (1979)
  11. Family Ties - 36,3 millioner (1989)
  12. Home Improvement - 35,5 millioner (1999)
  13. Frasier - 33,7 millioner (2004)
  14. Dallas - 33,3 millioner (1991)
  15. Everybody Loves Raymond - 32,9 millioner (2005)

(Super Bowl er i en egen divisjon i USA, der ingenting kan måle seg med populariteten. De 21 mest sette TV-sendingene i USAs TV-historie er disse årlige happeningene.)

Lite de siste årene

Legg merke til at ingen TV-sending de siste ti årene har klart å presse seg inn på topplisten, til tross for en ganske betydelig befolkningsvekst i USA. Årsaken er trolig at TV-markedet har blitt betydelig mer fragmentert. Det er nå sjelden at en serie over tid har mer enn 15-16 prosent andel av seeingen.

Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at det de siste årene har manglet store, folkekjære produksjoner som har favnet bredt. Unntakene er kanskje med unntak av Big Bang Theroy og (tidvis) Two and a Half Men.

Det er dermed ikke helt utenkelig at i alle fall øvre halvdel av listen over neppe kommer til å bli endret med det første. Enda mindre sannsynlig er det kanskje at en kan få en dobbeltsuksess som Cheers/Fraiser.