- Duft er det mest intime tilbehøret vi kan ha på oss

Kan nisjeduft bli den store, nye parfymetrenden?

I spesielle duftrom hos Fredrik & Louisa kan du oppleve såkalte nisjeparfymer denne vinteren. 
I spesielle duftrom hos Fredrik & Louisa kan du oppleve såkalte nisjeparfymer denne vinteren.  Foto: Fredrik & Louisa
Publisert

I vinter satser Fredrik & Louisa hardt på såkalt nisjeduft. Kjeden ønsker å skape et motstykke til kjente, kommersielle dufter som det ofte er store motehus og andre kjente merkevarer med millionbudsjett til markedsføring og branding som står bak. 

«Men hva er nisjeduft?» lurer du kanskje på nå. Det er dufter laget av mindre selskaper med utviklere og parfymører som fokuserer på produkt i stedet for markedsføring, reklame og å knytte til seg den hotteste kjendisen eller supermodellen akkurat nå. 

- Parfyme kan på mange måter sammenlignes med vin, whisky eller kaffe – det er sammensetningen av ulike komponenter, råvarer, miljømessige faktorer, utvinning og type produksjon og lignende som avgjør hvordan resultatet blir. Det finnes tusenvis av ulike varianter, men veldig få vet når og hvordan de ulike duftene skal brukes og egner seg bes, sier Jon-Henrik Handley, administerende direktør i Fredrik & Louisa, til Side2.

Foto: Fredrik & Louisa

Foreløpig har kjeden knyttet til seg merkene Atelier des Ors, Keiko Mecheri, Carner Barcelona, Perris Monte Carlo , 2787, Bvlgari La Gemme, Chabaud Maison de Parfum, Van Cleef & Arpels og Lalique. 

Les også: Dette sier duften din om deg

- Duft linket til følelser

Foto: Pia Bråten

Jon-Henrik Handley forteller at butikkjeden har jobbet med prosjektet siden 2014. 

I Norge er det vanligere å ha en såkalt signaturduft, altså en parfyme som er din go-to i de aller fleste anledninger. Som Jon-Henrik Handley poengterte for pressen under presentasjonen av nisjeduftlanseringen, er det vanligere lenger sør i Europa å ha forskjellige dufter til forskjellige anledninger. 

Nå har flere av butikkene deres også egne duftrom dedikert til nisjeduft.

- Vi bruker mye tid i butikk for å fortelle kundene våre om begreper som «duftgarderobe» og videreformidle vår kunnskap om parfyme, fortsetter han. 

Les også: Kjøper du parfyme på impuls? Da gjør du en tabbe

- Designerdufter er gjerne like gode som nisjedufter – hvilke dufter vi faller for er veldig individuelt – men nisjedufter har mer av denne unike personligheten. Mange kan være litt sære, men det er nettopp dette som skiller designerdufter fra nisjedufter.

Foto: Fredrik & Louisa

Dufter kommer i ulike kvaliteter og konsentrasjoner. Noen parfymer har høyere pris, og dette kan komme av at råvarene som brukes, krever visse typer mikromiljøer. Det kan eksempelvis være nødvendig å plukke blomster på forskjellige tidspunkter for å få kvaliteten man ønsker. 

Jo mer arbeid som kreves når råvarene utvinnes, jo høyere blir prisen og jo mer eksklusiv blir parfymen. 

- Det mest intime tilbehøret vi kan ha på oss

Mattia Bono, daglig leder i Chabaud Maison de Perfume, sier at de siden starten i 2002 har vært opptatt av å videreformidle ideene sine gjennom duft. 

- Sophie Chabaud (skaperen av merket, journ. anm.) og jeg deler også ideen om at en parfyme er det mest intime tilbehøret vi kan ha på oss. Derfor havner parfyme egentlig et sted mellom mote og kunst, sier han til Side2. 

Foto: Pia Bråten

- Jeg kom inn i firmaet i 2012 - jeg var kunde før - og som kunstinteressert ble jeg imponert av presisjonen i både duftene og designet, veldig typisk Chabaud. 

- Hva skiller nisjedufter fra kommersielle dufter? 

- Kommersielle merker er masseprodusert, massemarkedsført og er millioner av dufter laget for millioner av mennesker og med millioner brukt på reklame og markedsføring. Nisjemerker har en annerledes tilnærming, ofte er selskapene familieeid slik som Chabaud, drevet av lidenskap, og avgjørelsene våre tas ved at vi følger hjertene våre, som en kunstner. Vi prøver også å formidle en idé om at parfymer skal baseres på råmateriale av ordentlig kvalitet. 

- Hvordan utvikler dere duftene deres? 

- Vi starter ofte med en idé. Det kan være et sted eller tanken på et sted, det kan være et minne, en lidenskap. Dufter har noter som er som fargene til en maler og vi forsøker å skildre ideene akkurat som en maler eller en musiker. 

Mattia forteller at han nå også ser en økende interesse for nisjedufter på generell basis. 

- Det er en økende trend i alle deler av moteuniverset at folk nå ser etter en mer intim tilnærming, de ser etter historier som er ekte og de ser etter bedre måter å lage ting på. Vi er stolte av å lage alle bestanddelene av parfymene våre i Frankrike og vi kjenner alle vi jobber med personlig. For oss er det en human tilnærming til industrien, vi skaper forhold og følelser. 

Det franske parfymemerket Chabaud de Maison i Fredrik & Louisas duftrom.
Det franske parfymemerket Chabaud de Maison i Fredrik & Louisas duftrom. Foto: Fredrik & Louisa

Denne saken ble første gang publisert 29/12 2017.

Les også