Personlige trenere kritiserer Proteinfabrikkens «drømmekropp»-konkurranse

- Hvorfor skal vi lage ENDA en mal på hvordan en person bør se ut?

PERSONLIG TRENER: Camilla Lorentzen mener Proteinfabrikkens konkurranse bidrar til økt kroppspress.
Publisert

(SIDE2):«Har du drømmekroppen?» spør Proteinfabrikken, og oppfordrer folk til å laste opp bilder av kroppene sine, enten via nettsiden deres eller på Instagram under hashtag «drømmekroppen2015».

- Overfladisk, kroppsfiksert propaganda for å selge mer unødvendige produkter for dyre penger, skriver personlig trener Marcus Josefsson på Instagram, og deler sin versjon av «drømmekroppen»: En frisk kropp. Bildet viser Josefsson som tar pullups ute i naturen, fullt påkledd og med et smil om munnen.

Ønsker et sunnere fokus enn kropp og utseende

Josefsson har jobbet som personlig trener i seks år, tidligere på Elixia, nå på Fitfactory i Oslo. Han er altså daglig i kontakt med mennesker som ønsker å komme i bedre form, og er ikke i tvil om at konkurranser som «Drømmekroppen» bidrar til økt kroppspress.

- Proteinfabrikkens konkurranse gir et uheldig kroppsfokus, et fokus mange av oss som jobber i treningsbransjen ønsker å gå bort ifra. Vi ønsker å ha et sunnere fokus enn kropp og utseende, sier Josefsson til Side2.

Vinneren av konkurransen får 15.000 kroner, pluss klær og proteinprodukter til en verdi av 7.500 kroner.

- Jeg blir frustrert. Proteinfabrikken sier til kundene at de trenger disse produktene, men vi vet jo at man får i seg de beste tilskuddene gjennom helt vanlig mat. Unge mennesker kommer til meg og tror det er proteinproduktene som gjør at forbildene ser ut som de gjør, men det er jo treningen! Jeg sier til 16-åringer at de heller må trene og spise godt, så får de nok den muskelmassen de ønsker etter hvert, sier Joseffson.

PERSONLIG TRENER Marcus Josefsson skulle ønske Proteinfabrikken kunne fokusere på prestasjon, ikke kropp.

16-åringer lar seg påvirke

sin egen blogg skriver Josefsson at han blir skuffet og trist over konkurransen, som nå arrangeres for fjerde året på rad.

- Konkurransen gir et helt forvridd bilde av hva trening og helse er. Jeg har jobbet mange år i Elixia og har sett mange 16-åringer komme i kontakt med treningsbransjen. De tror at det å ha en sunn kropp betyr at man må være tynn og veltrent, og det stemmer ikke.

Josefsson stiller spørsmålstegn ved hvordan vinneren kåres, og lurer på hvilke kriterier dommerne dømmer ut ifra.

- Er det en fitnesskonkurranse? Handler det om hvem som poserer best? Om hvem som ser best ut på bildet og har finest brunfarge?

Til slutt tok Josefsson kontakt med en kundekonsulent hos Proteinfabrikken. Da han stilte spørsmål ved konkurransen, fikk han dette til svar:

«Vi har en konkurranse for de som ønsker å vise frem den beste drømmekroppen for 2015, for å vinne den må man ta seg godt ut og blir bedømt av dommerne som den beste drømmekroppen,» var svaret han fikk.

- Jeg skulle ønske de heller kunne hatt en konkurranse som gikk på prestasjon. «Se hva jeg fikk til i sommer», for eksempel. Det ville vært mye bedre, mener Josefsson.

(artikkelen fortsetter under bildet)

#DRØMMEKROPPEN: Vinneren av konkurransen får 15.000 kroner pluss klær og kosttilskudd til en verdi av 7.500 kroner.

- Hva er «drømmekroppen»?

Josefsson er ikke alene om å reagere på konkurransen. Personlig trener Camilla Lorentzen (26) er også frustrert over Proteinfabrikkens kroppsfokus. 26-åringen er kjent for å ha startet hashtag-trenden #fitnok etter at hun blottet magen sin på Facebook.

LES MER HER: Andreas la ut dette bildet av kjæresten på Facebook og da var kroppsdebatten i gang

- Jeg reagerer først og fremst på det enorme fokuset på kropp, og setningen «Har du drømmekroppen?». Hva er drømmekroppen? Hvorfor skal vi lage ENDA en mal på hvordan en person bør se ut? Det jobbes iherdig på flere arenaer for å forsøke å dempe kroppspresset og få fokuset over på treningsglede og fysisk aktivitet i hverdagen, og så kommer Proteinfabrikken og valser over det hele, sier Lorentzen til Side2.

Selv synes hun ikke at konkurransen hører hjemme noe sted.

- Jeg forstår at Proteinfabrikken vil selge produktene sine og skape blest rundt merket, men på denne måten? Det er så ekstremt mye annet man kan bruke som trekkplaster for å selge proteiner og andre tilskudd - styrke, overskudd, prestasjon, selvtillit. Likevel velger de å fokusere på den mest betente verkebyllen av alle: Utseendet. At de svarer på spørsmål rundt konkurransen- Hvorfor skal vi lage ENDA en mal på hvordan en person burde se ut? med fraser som «cry me a river» viser meg også at de virkelig ikke bryr seg en døyt om samfunnet, så lenge de får solgt produktene sine. Det er en forkastelig innstilling å ha, fortsetter den personlige treneren.

- Hva mener du er positive og negative sider ved «Drømmekroppen2015»?

- Jeg vet ikke om jeg kan peke på så mange positive sider ved en slik konkurranse, dessverre. Ting som at det kan «motivere til trening» eller «spre treningsglede» kunne sikkert blitt dratt opp, men for å være helt ærlig så gjør det jo ikke det! Dersom jeg hadde vært en person som ikke trente fra før og fått en slik reklame trykket opp i fjeset ville jeg enten følt at dørstokkmila ble enda lengre, eller at jeg aldri hadde passet inn på et treningssenter uansett. De som faktisk trener og som kanskje har hatt sommerkroppen som mål, men ikke helt kommet dit de ønsker ennå, vil på den annen side få slengt det i trynet at de aldri kommer til å bli bra nok uansett. Sagt med store ord: En reklame som øker kroppspresset og ikke gjør hverdagen for de med en faktisk eller begynnende spiseforstyrrelse noe bedre.

- De med spiseforstyrrelser får se et annet sted

Salgssjef i Proteinfabrikken, Egil Berli-Johnsen, synes ikke at Proteinfabrikken skal være nødt til å velge sine aktiviteter «basert på hva noen føler seg støtt av.» Han er dessuten uenig med både Josefsson og Lorentzen i at konkurransen har et uheldig kroppsfokus.

Berli-Johnsen hevder at rundt 1,4 millioner nordmenn trener tre ganger i uke eller mer, og mener derfor at «drømmekropp»-konkurransen kan fungere som motivasjon for mange.

SALGSSJEF i Proteinfabrikken er uenig i at konkurranser bidrar til økt kroppspress, og mener heller at den er motiverende.

-  Det er altså 1,4 millioner mennesker som har et ønske om å gjøre en endring og som har et mål. Det vi har gjort er å ha en motivasjonskampanje på våren, og en konkurranse gjennom sommeren som vi har kalt for «Drømmekroppen». For oss er det altså snakk om motivasjon, sier Berli-Johnsen.

- Personlig trener Camilla Lorentzen mener konkurransen gjør hverdagen vanskeligere for de med en faktisk eller begynnende spiseforstyrrelse. Hva tenker du om det?

- Det tror jeg at både hun og jeg skal være forsiktig med å kommentere, for det ligger så utrolig mye mer bak spiseforstyrrelser enn det vi to har kompetanse til å uttale oss om. Men hvis det er sånn at det er trist for et menneske med spiseforstyrrelser å se «drømmekroppen»-bildene, så får de tåle det. De får se et annet sted. Det er ikke vårt ansvar å sørge for at de har en hverdag fri for slike inntrykk, sier Berli Johnsen.

- Ikke negativt å feire de som er i god form

Berli-Johnsen forklarer at vinneren blir kåret av en jury på 4-5 stykker, og at det er «tøffe, atletiske og fine fysikker» som ofte vinner. Han innrømmer at konkurransen handler om å se best mulig ut, men mener det er lov å være stolt av en godt trent kropp.

- Å feire de som er i god form ser vi ikke noe negativt i, sier Berli-Johnsen.

- Josefsson og Lorentzen etterlyser en konkurranse med mer fokus på prestasjon og treningsglede, ikke kropp og utseende. Hva tenker du om det?

- Det er et godt poeng. Men så er spørsmålet: Hva er gjennomførbart? Det finnes nok konkurranser som går på prestasjon når det kommer til kondisjon, sykling og styrke. Denne konkurransen er ikke noe annet enn det den sier den er: Det er drømmekroppen, den er subjektiv og skaper engasjement.

LES OGSÅ:- Sommerkroppen 2015 er en uting

Vil du lese mer om trening og helse? Lik Side2 på Facebook!