Kjøpeguide

Supersykler

Her får du tips om hva du bør se etter på de dyre syklene.

Sist oppdatert

- Selv om dyre deler og dyre sykler som regel er best, kan de kostbare delene være mindre solide fordi de skal være så lette. En dyr sykkel kan derfor trenge flere reparasjoner enn en billigere sykkel, sier Stephan von der Lippe.

Stephan von der Lippe har jobbet med sykler siden han var 14 år og jobber nå som daglig leder i en sykkelforretning som også lager egne sykler.

Liksom-norske

I Norge har vi mange hjemmelagde merkevarenavn, såkalte housebrands - som Everest, Velotec, Nakamura, Merida, Gekko og Diamant.

Som de aller fleste andre sykler blir disse produsert i Kina eller Taiwan, men butikkene spesifiserer selv sykkelens design og hvilke deler den skal settes sammen av. De forskjellige komponentene på sykkelen kan derfor komme fra ulike leverandører.

- Velg kjente deler

Stephan von der Lippe setter selv sammen sykler, og han har et råd til deg som skal kjøpe ny sykkel: Se nøye på alle delene.

- Det hjelper ikke å ha bra gir hvis resten av sykkelen er dårlig. Sykkelen bør være satt sammen av kjente komponenter slik at du enkelt kan skaffe nye deler hvis de gamle går i stykker.

Her er Stephans tips om hva du bør se etter når du skal kjøpe ny kvalitetssykkel:

1. Dempegaffelen

- De beste gaflene leveres fra Rockshox, Manitou og Marzocchi. Hvis du skal sykle mye i skogen, bør du ha en fulldempet sykkel og gaflene bør ha mye vandring (100-130 mm). Sykler du mest på grusvei, trenger du gafler med 80-1 00 mm vandring.

2. Hjulsettet

- De beste hjulsettene leveres fra Shimano, DT Swiss og Mavic. Hjulene bør være forholdsvis lette og stive. Skal du sykle mye i skogen, må du ha litt tyngre og mer holdbare hjul enn hvis du sykler mest grus.

3. Kranken

- De beste krankene (de tre tannhjulene foran, pluss armene) leveres av Shimano, FSA og TruVativ. Når du kjøper sykkel, er det viktig at den har en krank av et kjent merke som du lett kan få nye deler til. Hvis det er mye Shimano deler ellers på sykkelen er det lurt å ha en Shimano krank også. Alltid deler å få tak i pluss bedre funksjon når de ulike komponentene er av samme merke

4. Bremsene

- Mange som sykler mye, er opptatt av at sykkelen skal være lett og velger derfor v-bremser fremfor skivebremser. Men, skivebremser er helt klart bedre enn v-bremser, særlig når det er vått ute og de dyre skivebremsene er nå nesten like lette som v-bremser. Skivebremser krever dessuten lite justering, lite bytting av deler, og har klosser som holder lenger. Det finnes i hovedsak to ulike skivebremser mekanisk eller hydraulisk, velg hydraulisk.

5. Rammen

- Det vanligste rammematerialet er aluminium fordi det veier forholdsvis lite og er enkelt å lage sykkel av. Scandium aluminium er en lettere type aluminium, men dyrere enn vanlig aluminium. I dag er det veldig in med karbonrammer. Karbon er stivere enn aluminium, men gir litt mer fleks slik at man ikke kjenner alt man sykler over. Men det er stor forskjell mellom billig og dyr karbonramme, både mht vekt og hvordan sykkelen er å sykle på.

- Det er mye bedre å kjøpe en bra aluminiumramme enn en billig karbonramme. Skal du ha en sykkel under 6000 kroner bør du derfor velge aluminium. Kjøper du en dyr sykkel kan det hende at rammen er laget av titan. Titan har en unik egenskap fordi det blir en stiv ramme samtidig som sykkelen er lett og behagelig. Fordi det er forholdsvis komplisert å lage sykler av titan er det få som velger å lage slike sykler fordi de blir så dyre.

TERRENGSYKKEL: Perfekt til sporty action i skauen, eventuelt råkjøring i urbane strøk.
TERRENGSYKKEL: Perfekt til sporty action i skauen, eventuelt råkjøring i urbane strøk. Foto: Foto: Fra forhandler

Denne saken ble første gang publisert 12/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også