Louise lurte «alle» på Instagram - nå har hun over 100.000 følgere
Budskapet er avslørt for lengst, men franske Louise er like aktuell.
Fiktive Louise Delage (25) fikk mye oppmerksomhet for sin Instagram-profil i fjor. Det glamorøse livet, med reiser og fantastiske fester, hadde nemlig et viktig budskap om alkoholmisbruk. Selv om kontoen ikke er ekte, fortsetter den å vokse. Nå har hun 110.000 følgere på Instagram.
Denne uken har Side2 hatt fokus på alkoholvaner blant unge.
Bakrunn:
Derfor drikker norsk ungdom mindre alkohol enn før
Tre jenter om hvorfor de ikke drikker alkohol
Jeg drikker ikke, og derfor burde du være sykt glad for det
Louise opprettet Instagram-kontoen sin i august i fjor, og fikk raskt tusenvis av følgere. 25-åringen la ut fine selfier fra events eller fotografier fra reiser eller fester. Alle hadde enkle tekster, som «Chilling with friends», «dancing» eller bare en emoji.
Fellesnevneren på de fleste bildene er at Louise holder et glass vin, champagne eller øl i hånda.
Instagram-profilen ble opprettet i forbindelse med den franske kampanjen, Like My Addiction.
Organisasjonen har som mål å vekke oppmerksomhet rundt alkohol og alkoholisme blant unge. Instagram-postene var et grep for å vise normaliseringen av alkohol blant unge.
Byråets kreative leder har tidligere uttalt at fokuset på kampanjen også var at det kan være vanskelig å oppdage avhengighet i nærmest omgangskrets, ifølge The Guardian.
Stuntet var suksess og fikk mediedekning verden over. Louises siste innlegg ble postet 22.september i fjor. Her avslører hun (den fiktive personen) også budskapet bak Instagram-bildene hennes. Posten har hatt 350.000 visninger og over 2000 kommentarer.
Selv om det er nærmere åtte månder siden kampanjen tok slutt, får Louise fremdeles nye følgere, og oppmerksomhet rundt budskapet.