- Huden din glemmer ikke

Isac Elliot (13) oppfordrer ungdom til å passe på huden i solen.

Publisert

(SIDE2): Den unge stjernen vil gjerne påvirke unge mennesker til å være forsiktig med solen.

I YouTube-videoen oppfordrer han ungdom til å bli med i en konkurranse om å lage den beste mobilfilmen om oversoling og kreftfare.

På krefttoppen i Norge

Norge er blant de land i verden som har mest føflekkreft, og det er Kreftforeningen og Statens strålevern som nå inviterer unge mellom 13 og 16 år til å lage mobilfilm.

Vær raus med solkremen

  - Det handler ikke om at vi skal unngå sola helt, men huske å være raus med solkremen og ta noen pauser fra de sterkeste solstrålene. Det gjelder folk i alle aldre, for huden glemmer ikke solskader, de samles opp og kan på sikt føre til hudkreft. Vi tror ungdom kan hjelpe oss med å formidle dette, og slik bidra til at vi får færre tilfeller av føflekkreft, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Hun håper skolene vil oppfordre elevene til å delta ikonkurransen.

I juryen som skal kåre vinnerfilmen i slutten av mai, sitter blant andre filmregissør Katarina Launing, som regisserte filmen Kule kidz gråter ikke.

BloggerJennie Sofie, er også blant jurymedlemmene.