Er du lei av den samme handlekurven hver dag?
Matglade studenter gjør det enklere å kjøpe direkte fra småprodusentene.

(SIDE2): Norges fire dagligvaregiganter ble nylig til tre, og mange frykter hva dette kan bety for mangfold og utvalg.
Coop Norge har nylig kjøpt ICA Norge, med en forpliktelse om at de må selge 43 dagligvarebutikker til Bunnpris og 50 butikker til Norgesgruppen for å unngå at oppkjøpet svekker konkurransen.
- Dagens masseproduksjon er fremmedgjørende for veldig mange. Matvarer sendes kloden rundt. I noen tilfeller er dette hensiktsmessig, men ofte finnes gode alternativer lokalt, sier Dag Holten, gründer og daglig leder i Fraats.
- Mer humant og miljøvennlig
Sammen med Jonathan Nielssen og Yngve Høiseth lanserte han nylig nettstedet fraats.com som skal gjøre det enkelt å kjøpe mat og drikke direkte fra norske småskalaprodusenter.

På nettstedet kan du for eksempel kjøpe Rømmekrydder fra Amåbruket i Oppdal, Fars solbærsaft uten tilsatt sukker fra Alhaug gård og Gårdsegg fra «lykkelige høner som nyter Herrens glade dager. Garantert uten klaustrofobi og annet burpreg.»

- Vi har kanskje verdens beste solbærsaft! Fars solbærsaft er dyrket og plukket for hånd ved Mjøsa. Verken sprøytet eller kunstgjødslet. Fars solbærsaft leveres til det kongelige hoff og Maaemo, og vi er stolte av å ha det tilgjengelig hos oss sier Jonathan Nielssen.

Fraats-gutta sier de selv er veldig glad i skikkelig mat, og ikke er fornøyd med det standardiserte utvalget i dagligvarebutikken.
- Det finnes mye fantastisk mat og flott matkultur i Norge, og mange utrolig dyktige produsenter som brenner for det de gjør. De lager sunn og god mat samtidig som de legger vekt på skikkelig håndverk, dyrevelferd og bærekraft. Ved å samle informasjon om hva som finnes av matproduksjon nærmere folk bidrar vi til en mer human og miljøvennlig matproduksjon, sier Holten.
- Vanskelig å få tak i spennende produkter
Det hele startet da de tre studentene selv ville kjøpe mat direkte fra lokale bønder, men fant ut at det var lettere sagt enn gjort.
- Informasjonen om hva man kunne kjøpe og hvor mye det kostet var mangelfull og spredt, og prosessen var tungvinn. Vi bestemte oss for å gjøre noe med det, sier Holten.
De tre gründerne er tilknyttet Norges miljø-

- Vi må gå sammen om maten vår igjen, sier Jonathan Nielssen, markedsansvarlig i selskapet.
Han nevner flere utviklingstrekk hos nordmenn og at sier at etterspørselen etter mat fra små produsenter er stor.
- Nordmenn reiser mer og mer, og erfarer lokal matkultur for eksempel i Sør-Europa. De ser hvor standardisert dagligvareutvalget i Norge er, og hva det koster i form av kjedeligere og dårligere mat.
- Nordmenn opptatt av helse
- I tillegg er folk mer opptatt av helse og kosthold enn før, og historier om for eksempel antibiotikaresistente bakterier i kjøttprodukter gjør at folk ønsker å vite mer om hvor maten kommer fra og hvordan den er laget.
Grunderne i Fraats er også opptatt av bærekraftig utvikling og miljøaspektet ved produksjon av mat.
- Når mat sendes kloden rundt blir den ikke bare mindre næringsrik, den blir også en betydelig bidragsyter til global oppvarming. Mange ønsker å bidra til en mer bærekraftig utvikling, og ved å gjøre det lettere å kjøpe kortreist mat kan vi legge til rette for dette.