Lærer: – Skal jeg virkelig ha dårlig samvittighet for at elevene ser på skjerm i matpausene?

Lærer mener at mange er for negative til at elevene ser på skjerm i matpauser. Se hva pedagogikklektor Robert Mjelde Flatås svarer.

TAR OPP BETENT TEMA: Lærer på barneskolen mener skjerm i matpausene også kan ha positive følger både for klassemiljøet og rent pedagogisk.
Publisert

Spørsmål:

Jeg er lærer på barneskolen og uenig i det ensidige negative fokuset på skjerm og at skjermen bør kuttes ut i elevenes matpauser.

Når folk hører ordet skjerm, føler jeg at mange får «panikk», uten å tenke at det også kan være positivt.

At elevene får lov til å se på tv på stor skjerm (eller høre på lydbok) i matpausene har flere positive følger for skolehverdagen og klassemiljøet.

For det første blir matpause roligere med mindre sannsynlighet for uro / uønsket oppførsel / situasjoner. For det andre ser vi pedagogiske programmer fra NRK Super slik at de også lærer underveis.

Det er også i lunsjtiden lærere spiser lunsj, og at elevene ser på skjerm, gjør at man kan klare seg med færre ressurser i denne halvtimen-timen.

Elevene flest setter også stor pris på og gleder seg til dette avbrekket. 

Skal vi lærere virkelig ha dårlig samvittighet for å vise pedagogisk «gode» programmer i matpausene noen ganger i uken? 

Hilsen lærer

Svar:

Hei. Jeg tenker at læreren må bruke sitt pedagogiske skjønn til å vurdere hva som er best for sin elevgruppe. Å vise Supernytt på storskjerm i elevenes matpauser kan være en fin løsning én eller to dager i uken. 

Dersom man velger å bruke skjerm i matpausen, er det viktig å minne elevene på å spise maten sin, ettersom noen barn kan ha vansker med å både spise og følge med på film. Noen blir rett og slett så oppslukt av skjermen at de glemmer å spise.

PEDAGOG: Robert Mjelde Flatås har jobbet som lærer i barneskolen, og er nå førstelektor i pedagogikk ved lærerutdanningen ved NLA Høgskolen Bergen

Variasjon er stikkordet, framfor et «enten-eller». 

For eksempel kan man bruke de første ti minuttene av matpausen til å vise noe på skjerm, og deretter la elevene bruke resten av tiden til å snakke sammen om det de har sett. 

Andre dager kan den voksne i klasserommet legge opp til høytlesing eller lydbok. Man kan også gi elevene tid til å prate sammen i matpausen, men i ordnede former, slik at pausen blir en rolig stund for alle. 

Jeg mener videre at skjermbruk i matpausen bør være et bevisst pedagogisk valg, ikke en vane. 

Et tips kan være å la elevene selv komme med innspill til hvordan de ønsker at matpausen skal være. 

Det viktigste er uansett å legge til rette for en rolig ramme rundt elevenes måltid, der skjerm kan være et innslag av og til, men ikke en vane.

Med vennlig hilsen Robert Mjelde Flatås, førstelektor i pedagogikk 

Eksperthjelp: Les flere spørsmål og svar her

Mer fra Klikk+: Se vår samleside her