Rengjøringstriksene du bør kunne

Gjør 30 minutter husarbeid hver dag – og ta fri hele helgen

Slik holder du huset ryddig og rent med 30 minutter hver ukedag.

HUSARBEID: "Supermammaen" Gemma Bray mener at hun har oppskriften på hvordan du kan bruke kun 30 minutter på husarbeid hver dag.
HUSARBEID: "Supermammaen" Gemma Bray mener at hun har oppskriften på hvordan du kan bruke kun 30 minutter på husarbeid hver dag. Foto: Privat
Sist oppdatert

Det er ikke mange småbarnsforeldre som kan skryte på seg å ha for mye tid i hverdagen, og husarbeidet tar tid.

Men, om du arbeider effektivt, skal 30 små minutter per dag mandag til fredag være nok ifølge «supermammaen» Gemma Bray.

Hun står bak metoden TOMM: The Organised Mum Method.

– TOMM er en realistisk og morsom måte å holde hjemmet ditt ryddig på. Dersom du ønsker deg et hjem som ser bra ut, ha fri i helgene og fortsatt ha tid til å gjøre det du liker å gjøre i hverdagen, er du på riktig sted, sier Gemma til Klikk.no.

30 minutter per dag er nok

Om du legger inn en god innsats i 30 minutter mandag til fredag, vil du altså kunne holde hjemmet ryddig og rent, samtidig som du har bedre tid til familien og det som ellers måtte friste mer enn husarbeidet.

Gemma er engelsk og driver bloggen theorganizedmum.blog, om husarbeid, mat og hverdagsliv og har over 270 000 følgere på Instagram

Hun ble mamma for 17 år siden og utviklet metoden TOMM for å få husarbeidet raskt unna på ukedagene

Antall bloggere/influensere som skriver om husarbeid og rengjøring øker, trenden kalles "cleanfluencers". Gemma ga nylig ut bok om TOMM

Se mer

Ifølge Bray er det tre nivåer å gjøre dette på:

– Den første metoden går ut på å gjøre det samme hver dag. Da har du en liste over alt som må gjøres for å holde det ryddig og går igjennom denne hver eneste dag, sier hun.

– Her vasker du gulvene, tar en runde med skittentøy, rer opp sengene og vasker over badet eller badene, legger hun til.


Effektivt husarbeid - fokusere på ett område av gangen

Leder i kvalitet og opplæring ved CityMaid, Line Mercedes Åramnes, har satt opp et forslag til hvordan du best mulig kan utnytte tiden disse fem dagene i uken, et system som ligner nivå to i TOMM.

Mandag: Start med en god støvsuging, det gir motivasjon og ett visuelt godt uttrykk. Rydd underveis der ting ikke har kommet på plass. Er dere flere i boligen, ta med alle på laget.

Tirsdag: Ta kjøkkenet. Fjern flekker på skap og skuffer, vask alle tilgjengelige overflater. Vask gulvet med en lett fuktig mikrofiberklut ved flekker.

Benker, kran og kokeplate holdes vedlike ved å vaske over etter bruk. Det samme gjelder kjøkkenbord, stoler og gulv.

Tørk av bordet og fjern flekker med det samme, så unngår du skurejobben senere. En skurejobb er både krevende og kan skade underlaget om du bruker sterk såpe eller skrape.

Onsdag: Prioriter badet. Dersom det meste er ryddet bort kan du rekke ett bad med dusj/badekar, servant og toalett på en halvtime.

Start med å påføre produkter der det trengs mest virketid. For dusjveggen er det viktig å fukte på forhånd, samt påføre egnet såpe nedenfra og opp, så unngår du at såpen lager striper når det renner nedover.

Vask speil, vask samt dusjsone når produktene har fått virket og avslutt med toalettet. Pass på at du får vasket området rundt toalettet, spesielt dersom du har familiemedlemmer som kan ha uhell på utsiden av toalettskålen.

Har du skitt i fugene, ville jeg tatt kun dette på onsdag, og resten av badet torsdag. Fuger tar tid. Har du mulighet ville jeg absolutt anbefale å impregnere fug og flis, det gjør jobben enklere og flisene ser pene ut lenger.

Torsdag: Støvtørk stue, gang og entre. Gå over kontaktflater; start lengst inn i boligen, ta med deg en kurv eller lignende for å legge gjenstander som ikke hører hjemme i rommet.

Ta først med en tørr mikrofiberklut, en lett fuktig mikrofiberklut, samt en støvkost - gjerne i mikrofiber om du har - samt en klut til skinn eller spesialtekstil om du har dette.

Gå over alle lett tilgjengelige flater og tørk støv. Bytt kluter etter behov, og alltid inn og ut av kjøkken og bad om du går innom disse rommene.

Gå tilslutt over kontaktflater som dørhåndtak, lysbrytere, såpedispensere også videre. Da kan du også passe på at rommene får ett rent og ryddig uttrykk

Fredag: Soverom og gulvvask. Dette er den perfekte dagen for å vaske soverommene og bytte sengetøy.

Sveiper du over gulvene i boligen også, sikrer du deg en god start på helgen. Støvsuge først i de rommene hvor det har samlet seg større partikler.

Hvor mange mopper du trenger avhenger av hvor stor boligen din er, men husk, bytt mopp etter at du har vasket kjøkken og etter at du har vasket badet.

Er det kun noen flekker kan disse fjernes for seg, og ellers bruke en tørr mopp. En tørr mopp suger til seg mest tørt støv og partikler.

Les også: Gjør aldri dette med vaskemaskinen: kan oppstå mugg og dårlig lukt

Gjør dette hver fredag

Nivå tre i TOMM forteller deg hva du bør fokusere på hver fredag. Gemma råder deg til følgende rutine over åtte fredager:

Uke 1: Barnerommene
Uke 2: Stuen
Uke 3: Kjøkkenet
Uke 4: Badet
Uke 5: Ditt eller deres soverom
Uke 6: Gang og trapper
Uke 7: Et valgfritt rom
Uke 8: Hagen og uteområdet

– For å kunne sørge for at hjemmet ditt får en nøye rengjøring i alle rom, er det lurt å sette en fast dag i uken, et såkalt «Fredagsfokus».

– Hver fredag fokuserer du på forskjellige rom i hjemmet for en mer nøye rengjøring. Som for eksempel å rengjøre komfyren når det er kjøkkenets tur. Igjen; bruk bare tretti minutter på dette, råder Gemma.

Les også: Slik vasker du kjøleskapet på 1-2-3

Enklere å holde det rent enn å rengjøre

Åramnes forteller at det er mye enklere å holde hjemmet rent enn å rengjøre det:

– Med det mener vi at dersom alt har sin faste plass og du opprettholder en vane med å legge ting tilbake etter bruk, vil rydde- og vaskejobben bli enklere.

– Slik er det også med vasken, om du vasker av spisebord, kjøkkenbenker og andre samlingspunkt etter bruk vil du bruke mindre tid og jobben går raskere.

Legg frem utstyr til de rommene du skal vaske før du setter i gang, slipper du å gå frem og tilbake og bruke unødvendig tid:

– Om du i tillegg har gode rutiner for hvor du plasserer rent og skittent utstyr, er du godt i gang.

"Ryddedronningen" Synnøve Skarbø deler sitt beste ryddetips:

- Min filosofi er at hvis du rydder ordentlig én gang for alle, så slipper du å bekymre deg for rot noensinne igjen. Da kan du heller bruke tiden din på morsommere ting enn å rydde.

- Men det forutsetter altså at du rensker hele huset for ting du ikke trenger eller elsker, gir alt en fast plass – og så er bevisst på å legge ting tilbake på plass når det ikke er i bruk.

- Gjennomfører du dette, kan du ta en liten runde i huset på kvelden før du legger deg og plukke opp det som ikke ligger der det skal.

Se mer

Les også (+): Da jeg ryddet etter mine foreldre, avslørte jeg fars store hemmelighet

Synnøve Skarbøs 5 tips som sparer tid

Vil du gå i gang med rutinen som vil spare deg for mye tid i hverdagen? I følge Synnøve Skarbø er det lurt å gå gjennom fem steg:

1. Kvitt deg med mest mulig

90 prosent av ryddeprosessen handler om å kvitte seg med ting. Kast, selg eller gi bort alt du ikke trenger eller har et sentimentalt forhold til.

2. Gi alt en fast plass

Alt i huset skal ha sitt faste oppholdssted når det ikke er i bruk. Opprett en egen kurv eller boks til det meste: Lego, dukkeklær, byggeklosser, biler også videre.

3. Avgrens rotet

Hvis barnas leker er i ferd med å overta hele stua, lag en egen krok til lekene og møblene deres. Eller aller helst: La de ha tingene sine på sitt eget rom. Vanskelig i praksis, men greit å ha som utgangspunkt.

4. Ta ryddeøkta på slutten av dagen

Du kommer til å bli gal dersom du skal følge etter barna og konstant rydde i deres kjølvann. Da blir du aldri ferdig.

Er de for små til å ta sin del av ryddeansvaret, anbefaler jeg å la dem herje på som de vil, og så tar du en overhaling på kvelden, etter at de har fått prøve seg på å rydde opp selv først.

5. Ikke gå i kjeftefella

Kjeft er ikke veien å gå for å prøve å omvende rotete barn. Det virker ikke. Og ikke bruk ukepenger som bestikkelse for faste ryddeoppgaver hjemme heller.

Rett og slett fordi det bare virker i korte perioder. Prøv heller å la barna forstå at når man er en familie, så er rydding en naturlig del av det å leve sammen.

Denne saken ble første gang publisert 02/10 2019, og sist oppdatert 24/11 2023.

Les også