Emballasje på leker: Dette irriterer trolig vettet av småbarnsforeldre
Vi brukte 15 minutter på å pakke opp denne leken.

(SIDE2): 3-åringen har fått ny Brannmann Sam-bil, river av innpakningspapiret og går løs på esken leken er pakket inn i. Hun klarer å få av litt papp, men resten sitter fast. Strips må klippes over av voksne, og på undersiden er det skrudd fast fire skruer i en plastbit som igjen sitter fast i pappen.
Hun maser utålmodig, vil prøve selv, og vi må til slutt ned i boden for å hente skrutrekker. Etter et kvarter og en del frustrasjon, er leken ute av innpakningen.
Vi er ikke alene om denne emballasje-irritasjonen. I sosiale medier deler folk stadig foto av ulike produkter som er pakket godt eller merkelig inn med hashtag som for eksempel «emballasjehelvete» eller «emballasjeironi».
Vi lurer naturlig nok - Hvorfor er egentlig leker så godt pakket inn?
Vi får dessverre ikke det fornuftige svaret vi ønsket.
- Produseres ikke i Norge
Forbrukerrådet ønsker ikke å kommentere innpakning av leketøy, men gir en generell kommentar når det gjelder emballasje av produkter.

- Det generelle er at emballasje ofte er viktig for å beskytte et produkt, men inntrykket er at det gjerne er for mye emballasje og at det er vanskelig å åpne og få ut produkter. Men dette gjelder generelt, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord til Side2.
LES OGSÅ BLOGGINNLEGGET: 11 ting barna mine aldri vil oppleve
Kompetanseleder Yngve Krokann ved Emballasjeforeningen sier at han ikke liker henvendelser som gjelder den Side2 kommer med.
- Sånne telefoner hater jeg egentlig. Jeg er helt enig med dere, men vi har ingen påvirkning, sier Krokann.
- Den korte varianten på spørsmålet er at vi heller ikke vet hvorfor leker pakkes så godt inn. Utfordringen er at det ikke produseres i Norge.
Den norske emballasjeforeningen er et samarbeidsorgan for emballasjeprodusenter, emballasjeleverandører og emballasjebrukere, varehandelen og andre som i sin virksomheter befatter seg med emballering.
Krokann sier til Side2 at når det gjelder norske produkter så fungerer pakkingen bra. Han nevner blant annet Tine og Bama i denne sammenheng.
- Vi har fokus på dette i Norge og vi kurser folk. Men når det kommer til leker og elektronikk, så har vi ingen påvirkning. De er ikke medlem hos oss. Dette er hovedsakelig utenlandske produkter.
- Gøy med store pakker
Krokann har derfor ikke noe godt svar på hvorfor leker pakkes inn i store esker, og festes godt i både plast og papp.
- Det kan ha noe med tyveri å gjøre. At en liten minnebrikke for eksempel pakkes godt inn så du ikke får åpnet i butikk. Men leketøy til 40 kroner som er pakket inn i en stor plasteske, slik som jeg ser det, er fordi den skal ta plass og skal synes. Unger synes det er gøy med store pakker.
- Velger mindre emballasje
BR-Leker og Lekmer er blant de store leketøysforretningene i Norge, og de selger blant annet den nevnte Brannmann Sam-bilen. Førstnevnte har ikke besvart Side2s gjentatte henvendelser.
Niklas Jarl, direktør for Lekmer, sier at de ulike leketøysprodusentene har forskjellige strategier når det gjelder innpakning.
- Vi, som primært selger produktene våre over nett, prioriterer leverandører som har produkter med mindre emballasje, sier Jarl.
Han opplyser at Lekmer jobber fortløpende sammen med leverandørene sine for å utvikle forpakningen på produktene de selger.
- Når det gjelder de produktene vi produserer selv, arbeider vi for å optimalisere emballasjen for e-handel ved å bruke mindre emballasje, ikke minst for å redusere fraktvolumet, noe som er positivt for miljøet og kundenes lommebøker.