- Dere ødelegger barns tro på kjærligheten

Les 15-åringens brev til en utroskapsside.

Publisert

(SIDE2): Det finnes flere «datesider» for mennesker som er i et forhold på nett. I Norden er VictoriaMilan den største. Men de er mye mer aktive på å reklamere for seg selv i Danmark enn de er her hjemme på berget.

At utroskap er et hett tema, viste bare Side2s artikkeø om norske par som lar seg teste via løgndetektor for å bevise sin troskap.

Victoria Milan ble grunnlagt av norske Sigurd Vedal som er selskapets CEO. Selskapet er registrert på Malta og nettsiden er verdensomspennende.

Reklamen for den norske versjonen av siden sier som følger «Victoria Milan er Norges største datingside for utro menn og kvinner som søker spenning og lidenskap. Med over 250.000 medlemmer er vi Norges største møteplass for gifte som søker en flørt, chat eller en diskre date».

Nå har danskene fått et brev fra 15 år gamle Oliver. Den danske tenåringens åpne brev har nå gått viralt i Danmark og er delt adskillige tusen ganger. Det omtales også i Sverige.

Oliver er 15 år og går i 8. klasse. Gjennom Politiken debattsider skriver han følgende.

Kjære VictoriaMilan.dk

Jeg heter Oliver og er 15 år gammel. Jeg har ikke unngå å komme over deres reklame «Er du gift? Gjør livet levende - ha en affære», da du både på radio og på skilter i hele København kan se denne reklamen.

Jeg vil ikke på noen måte legge skjul på at jeg blir sint på deres uakseptable og upassende reklame. Det forekommer meg totalt uetisk å oppfordre folk til utroskap.

Oliver skriver at han synes det er oppsiktsvekkende at nettsiden tydeligvis ikke har skjenket konsekvensene av utroskap.

- Det undrer meg at dere i deres iver etter å ødelegge parforhold har glemt at alle skilsmisser først og fremst går utover barna.

- I min klasse er det fem skilsmissebarn, i min storebrors klasse er det ti, skriver han.

Oliver Ryborg avslutter at han regner med at han ikke er den eneste som har latt seg opprøre av nettsidens reklame.

Og han vet også at under ytringsfrihetens navn er det også helt valgfritt hvem som ønsker å oppsøke en slik side.

- Men jeg håper inderlig at de som har laget denne reklamen sitter med en ualminnelig dårlig smak i munnen, skriver han.

Victoria Milan.dk i Danmark har ikke kommentert brevet, men den svenske sjefen Dominika Peczynski sier til Aftonbladet  at man ikke skal «skjule sannheten for barn».

Hun sier videre at hun synes folk har en overdreven tro på kjærligheten, men at hennes 10 år gamle datter ikke liker siden.

- Hun synes den er en drittside. Jeg synes det er foreldrenes plikt å lære barna å tenke kritisk. Om det er noe jeg vil beskytte henne fra så er det romantiske hollywoodkomedier, for det gir i hvert fall grunnlag for et ulykkelig liv, sier Dominika Peczynski.