Barne- og ungdomspsykiater:  - Å se på nettbrett for små barn er ikke det samme som å slappe av

Tenker du at barnet slapper av med nettbrett etter barnehagen eller skolen?

- Hjernen blir stimulert og aktivert selv om barnet er kroppslig rolig.
Publisert

(SIDE2): Jo, det ser kanskje avslappende ut.

Men det å se på nettbrett for et barn er ikke det samme som å hvile, forteller barne- og ungdomspsykiater ved Diakonhjemmet, Melanie Ekholdt Huynh til Side2.

- Barn har behov for ro og selv om barnet blir kroppslig rolig foran skjermen, så blir hjernen stimulert og aktivert, sier hun.

Det som skjer er at barna ikke får den pausen de kanskje trenger til å bearbeide dagen. De får heller en masse nye inntrykk.

Til daglig jobber hun på BUP Vest, som behandler og møter familier som ønsker hjelp fordi barna strever med uro, oppmerksomhetsvansker og følelsesmessige vansker.

 - I verste fall kan overforbruk av tid foran en skjerm gå utover konsentrasjonen, søvnen og språkutviklingen, sier barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt Huynh.

Hun forklarer at erfaringsmessig kan barn som strever med å regulere adferd og følelser ofte bruke mye av sine ettermiddager og helger foran nettbrett og skjerm.

 - Viktig med kontakt før legging

Ekholdt Huynh mener den siste timen før legging ikke bør brukes foran en skjerm.

 - Det er særlig skjermbruk rett før leggetid som ikke er å anbefale. Da bør både kropp og hjerne få ro, og barnet trenger å bruke tid på å roe seg ned. Skjermbruk kan også påvirke nattesøvnen negativt og tiden før legging er også viktig som et kontaktpunkt mellom foreldre og barn, sier hun.

Hun mener  dynamikken og samhandlingen i en familie kan påvirkes av «de nye familiemedlemmene» som Ipad, mobiltelefoner og datamaskiner.

 - Vi mennesker, både barn og voksne, er avhengig av emosjonell og fysisk kontakt og jo mer tid vi bruker foran en skjerm, jo mindre tid blir det til kontakt. Og det er ikke bare samtalene som blir færre, men også den viktige blikkontakten.

Vær sammen med barnet om medieopplevelsene

· Bruk tid sammen med barnet: se på tv sammen, spill, lek og ha det gøy – vis vei i mulighetene

· Hva interesserer og fascinerer ditt barn? Og hva gjør at han/hun mister interessen?

· Bruk tid på å snakke om det dere opplever sammen – hva er bra og ikke bra, og hvorfor?

(Kilde: Barnevakten.no)

Ekholdt Huynh referer til en studie som viser at små barn lærer å snakke først og fremst gjennom ansikt til ansikt kontakt med foreldre, og at når det kommer en skjerm inn i bildet observeres en annen type samspill.

 - Trolig skjer dette fordi barna strever mer med å fange opp nyanser.

 - Foreldre har alltid vært fraværende

 - Blir vi mer fraværende og utilgjengelige for hverandre enn før?

 - Foreldre har alltid vært fraværende for barn, i større eller mindre grad. De fleste barn tåler dette godt. Før var det kanskje slik at barna ble sendt ut for å leke, mens foreldre i dag kanskje ser litt på mobilen mens de er med barna på lekeplassen. Dette er ikke så dramatisk, men dersom man føler at nettbrett og mobiler overtar makten hjemme, i for stor grad, da er det viktig å tenke seg om.

Hun legger til:

Skap tydelige familierammer

·Hvor i huset vil du at barna skal ha medieopplevelser?

·Skal familien ha faste skjermtider?

·Eller faste skjermfrie tider?

·Hvilke tjenester kan de bruke og ikke bruke?

· Kan du ha nytte av å snakke med andre om hvordan de gjør det hjemme?

(Kilde: Barnevakten.no)

 - Still deg selv spørsmålet om det føles helt riktig? Skaper det ekstra stress i familien eller er det blitt en monoton dynamikk? Det er fordeler og ulemper med det meste og kanskje må man som foreldre tørre å prøve ut noe annet, ta grep og skape mer variert type lek i hverdagen til barnet.

Kan gå utover språkutviklingen

 - Hva kan overforbruk  føre til?

 - Alle barn er forskjellige og det er forskjell på en 1-åring, en 4-åring og en 7-åring. Men noen barn kan bli urolige dersom de ikke får tid til å bearbeide eller leke ut det som har skjedd i løpet av dagen. Det blir også mindre tid til spontane spørsmål. I verste fall kan det gå utover konsentrasjonen, søvnen og språkutviklingen.

(Artikkelen fortsetter under)

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

 - Hvordan påvirkes hjernen og hvorfor er små barn ekstra sårbare?

 - Vi mennesker har overlevd i titusener av år fordi vil tilpasser oss omgivelsene. Små barn er de mest tilpasningsdyktige nettopp fordi hjernen deres er så «plastisk» og foranderlig. De minste barna er de mest sårbare og jo mindre de er, dess mer avhengige er de av å få hjelp av sine omsorgspersoner til å skape en god balanse mellom utforskning, og ro og hvile,. På denne måten kan de  utvikle en passe nok stor robusthet for livet de har foran seg.

Kjellaug Tonheim Tønnesen er rådgiver i Barnevakten.

 - Balanser tiden

Kjellaug Tonheim Tønnesen jobber som rådgiver i Barnevakten. Det er en foreldreorganisasjon som gir informasjon og veiledning om barn og medier.

 - Det er viktig å passe på at det er balanse mellom skjermtid og alt det andre som er viktig i et barns liv, sier hun.

Hun mener det er viktig som foreldre å passe på at barn får rikelig tid til fysisk aktivitet, lek og samhandling med andre barn og voksne.

 - I tillegg trenger de  hvile, tid til å bearbeide følelser og inntrykk, og til å sove.

 - Sørg for god kvalitet

Tonheim Tønnessen påpeker også viktigheten av å lære barn og unge gode holdninger.

 - Det er viktig å sørge for at det innholdsmessig er god kvalitet på det barna bruker tiden på bak skjermer.

Videoen under illustrerer godt hvordan hjernen til små barn blir påvirket av inntrykk: