reparere varmekabler

Slik kan varmekablene repareres

Brudd i varmekablene kan enkelt utbedres med kirurgisk presisjon og et infrarødt kamera.

ENKEL REPARASJON: Da bruddstedet var lokalisert, var det enkelt å pigge opp flisen, utbedre skaden og legge på ny støp og flis.
ENKEL REPARASJON: Da bruddstedet var lokalisert, var det enkelt å pigge opp flisen, utbedre skaden og legge på ny støp og flis. Foto: Foto: Geir Svardal
Publisert Oppdatert

Termografering benyttes blant annet for å finne svake punkter i det elektriske anlegget, og det var dette som ble løsningen for Geir Svardal da han oppdaget at varmemattene i det nylagte entrégulvet ikke fungerte. Med et såkalt IR-kamera ble det raskt konstatert brudd i mattene. Én flis ble tatt opp, bruddet ble fikset og deretter ble ny støp og flis lagt på.

- Nå fungerer varmekablene. Det hele tok en halv dag, sier Svardal.

Prosjektet ble imidlertid ti tusen kroner dyrere som følge av dårlig informasjon og svak fagkunnskap.

Opplysningsplikt

Alt startet den dagen Svardal skulle til butikken for å kjøpe fliser. På vei ut fikk han beskjed om at de også solgte varmekabler, og dermed kjøpte han det også.

LYSER OPP: Infrarød sjekk av varmekablene.
LYSER OPP: Infrarød sjekk av varmekablene.

Feilsøking av varmekabler

Ifølge daglig leder av firmaet M-Tek, som utførte arbeidet hos Svardal, er termografering en av flere metoder som brukes for feilsøking av brudd i varmekabler.

- Vi er ute på slike jobber hver eneste dag, forteller Jon Johansen hos M-Tek. - Noen ganger må vi imidlertid bruke andre metoder for å feilsøke varmekabler, blant annet fordi termografering er avhengig av varmeutvikling, og det er ikke alltid det lar seg gjøre å få til.

Generelt brukes termografering til et mangfold av jobber. Fra å finne varmelekkasjer i boliger, via feilsøk av varmekabler, til termografering av hester for å finne indre skader.

- Den eneste informasjonen jeg fikk på vei ut av butikken, var at jeg måtte huske på at det var en elektriker som måtte koble til kablene, sier Svardal.

Og det var her han fikk mangelfull informasjon.

- Heller ikke legging av varmekabler kan en forbruker gjøre selv. Det er i grunnen svært lite en privatperson kan gjøre av egne elektriske arbeider, men vi vet fra undersøkelser at kunnskapen er lav om hva en boligeier kan gjøre av egenarbeid på det elektriske anlegget, sier seksjonssjef i Forening for el- og it-bedrifter (NELFO), Terje Hanssen.

Hanssen forklarer at alle som selger elektriske produkter har en opplysningsplikt til forbruker om hva han eller henne selv kan utføre av egne installasjonsarbeider.

Ble feilinformert

Svardal fikk opplyst fra flisefirmaet at det måtte legges en stålrist i gulvet. Denne skulle holde støpen på plass, og skulle legges oppe på varmemattene.

- Jeg la selv mattene mens en murer la støpen og flisene, og når dette var ferdig ringte jeg en elinstallatør og spurte om de kunne komme og koble til mattene, slik flisefirmaet hadde sagt at var nødvendig, sier han.

Sjokket ble stort da firmaet svarte at det kunne de ikke gjøre, fordi de ikke ville ta ansvar for hvordan det så ut under støpen. Firmaets svar ble den første av flere a-ha opplevelser for Svardal. Det er altså slik at elinstallatør må tilkalles før støpen legges på, men det opplyste flisefirmaet heller ikke om. Svardal fant likevel frem til et firma som kunne koble til kablene.

Enkel reparasjon

Da han skulle skru på kablene, virket de ikke. Det var rett og slett et brudd et eller annet sted.

- Løsningen ble termografering.

Et firma som driver med termografering kom, satte strøm på kablene og lokaliserte ganske raskt bruddet. Flisen over skadestedet ble pigget opp og skaden reparert. Deretter ble det lagt på støp, mens Svardal selv la på flisen. Det hele tok en halv dag.

Butikken betalte

Svardal tok i etterkant kontakt med firmaet som solgte flisene og varmekablene og krevde at de burde være med å dekke deler av kostnaden etter tilkobling og reparasjoner.

- De var veldig imøtekommende, og vi ble enige om at de skulle dekke kostnaden for termograferingen, forteller Svardal fornøyd.

RING EN FAGMANN: Heller ikke legging av varmekabler kan en forbruker gjøre selv.
RING EN FAGMANN: Heller ikke legging av varmekabler kan en forbruker gjøre selv. Foto: Foto: Geir Svardal

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning