Etterkrigsdesign

Moderne nostalgiker

Fabio Carlesi har vært grepet av etterkrigsdesign siden han kom til Norge for ti år siden.

Foto: I tillegg til moderne antikviteter fører Carlesi også enkelte nye produkter. Hyllen midt i lokalet produseres av italienske Floriani Design.
Sist oppdatert
I tillegg til moderne antikviteter fører Carlesi også enkelte nye produkter. Hyllen midt i lokalet produseres av italienske Floriani Design.
I tillegg til moderne antikviteter fører Carlesi også enkelte nye produkter. Hyllen midt i lokalet produseres av italienske Floriani Design. Foto: Espen Grønli

Utopia Retro Moderns beskjedne lokaler på Grünerløkka i Oslo rommer storslagne bruksgjenstander fra designhistoriens kammer.

Her lokker Benny Motzfeldts hissigboblende glassboller side om side med Willy Johanssons skjøre og renlinjede vaser. Fredrik Kaysers rødflammede palisanderskjenk speiler seg i emaljeboller signert Grete Kittelsen, og fra taket lyser Achille Castiglionis svulmende kroner om kapp med navnløse sylindre i farget Muranoglass.

Annerledes

Utvalget spenner fra hele forrige århundre, hovedvekten hviler på 50-, 60-, og 70-talls skandinavisk formgivning og italienske lamper. Carlesi kan iblant by på en original syverstol, men velkjente klassikere får aldri hedersplassen i butikken.

- For meg er det ingen vits i å vise det alle andre viser sier han. Dessuten handler det nettopp om å «vise» og ikke bare om å selge.

Butikken er riktignok et kommersielt prosjekt, men Carlesi arrangerer også temautstillinger der han vier deler av lokalet til et avgrenset tema eller en bestemt designer. En mønstring om PLUS-bevegelsen i Fredrikstad er nylig avviklet, og snart står Sven Ivar Dysthes livsverk for tur. Carlesi går opp i rollen som kulturformidler og utgjør dermed et vitalt supplement til kunstindustrimuseene.

Møtet med norsk design

Jeg vil ikke vise det alle andre viser

Carlesi kom til Norge i 1998 med konservering på cv-en og samlerinstinkt i blodet. Hans kone Nadia er halvt norsk og hadde allerede familie i landet, men det var eventyrlysten som drev dem hit. Da visste han lite om skandinavisk design, men et møte med et fat i blå speilemalje ble et vendepunkt.

- Jeg hadde aldri sett noe så vakkert. Fatet viste seg være designet av Grete Prytz Kittelsen for Cathrineholm. Kanskje var det en fordel at jeg er italiener. Fatet var et typisk gaveobjekt i sin tid, og mange nordmenn kjenner til det. Men for meg var det noe helt nytt, og jeg kunne oppleve gjenstanden helt upåvirket av at den en gang har vært umoderne.

Siden har interesse og kunnskap om norsk og skandinavisk design forsterket hverandre. Da Carlesi begynte å samle, var retrobølgen en beskjeden krusning. I dag er bølgen over oss. Derfor er det vanskeligere for Carlesi å gjøre røverkjøp på auksjoner og loppemarkeder, men desto lettere å finne kunder:

- Tidligere besto kundemassen av spesielt interesserte, i da kommer alle slags folk, fra skoleelever til pensjonister. Men alle har nok en ting felles - de er ute etter noe helt spesielt.

Se mer på www.utopiaretromodern.com

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2008, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også