Klikk.no med ny design, ny teknologi og raskere nettsider

Klikk.no er blitt raskere, enklere og bedre

Nye nettsider! Vi håper du liker det du ser.

ENKLERE OG STØRRE: Klikk.no er i dag mer ryddig, har færre annonser og større bilder.
ENKLERE OG STØRRE: Klikk.no er i dag mer ryddig, har færre annonser og større bilder. Foto: FOTO: Lene Marie Rian
Publisert Oppdatert

Velkommen hit! Vi har laget nye sider, og vi håper du liker dem.

Det er ganske mange ting som er endret på Klikk.no. Det du først legger merke til, er nye fonter, flere store bilder, og færre annonser.

Klikk.no er kjappere enn før

De største endringene håper vi egentlig at du ikke bryr deg så mye om.

For eksempel får du opp nettsiden vår på halve tiden av hva du gjorde før. Det skal du selvsagt ikke gå rundt og tenke på. Men før var tiden det tok å laste ned en side på Klikk.no nesten ett sekund.

Nå laster du ned siden vår på et halvt sekund.

 

ÉN ARTIKKEL, TRE SKJERMER: Hvilken skjerm du foretrekker, er ditt valg. Vi gjør alt vi kan for at innholdet vårt skal vært enkelt å bruke uansett hvor du befinner deg.
ÉN ARTIKKEL, TRE SKJERMER: Hvilken skjerm du foretrekker, er ditt valg. Vi gjør alt vi kan for at innholdet vårt skal vært enkelt å bruke uansett hvor du befinner deg. Foto: FOTO: Lene Marie Rian

Vi ser litt annerledes ut

Avisene har i høy grad preget utviklingen av nettdesign i Norge siden andre halvdel av 90-tallet. Magasiner har aldri vært i nærheten av å påvirke i samme grad.

Utseendet på nyhetsnettstedene har også påvirket hvordan Klikk.no ser ut. Men vi lager ikke nyheter, og trenger ikke å framstå som om vi var en avis.

Vi er noe helt annet enn nyheter, sport og vær. Vi er boligreportasjer, joggeskotester og vaffeloppskrifter. Vi er symptomer på sykdommer og guide til hvordan du snekrer en benk. Vi er dem du kommer til når du googler noe.

Det er på tide at vi gjør andre designgrep enn avisene gjør. Vi har sentrert stoffet. Gjort de viktige elementene større. Og minst like viktig: Vi har ryddet vekk alle elementer som vi ikke syns var vesentlige. 

Klikks viktigste ressurs, er menneskene som jobber her. Fra nå av vil vi vise bylinen til journalistene våre på forsidene våre, i tillegg til inne i saken. Fra nå av vil du kunne se hvem som har skrevet artikkelen, i tillegg til tittel, bilde og ingress.

Vi har færre annonser

De som annonserer hos oss, skal ha så god behandling som mulig. Vi fjernet over halvparten av annonseplassene våre - for å gi de annonsørene som er igjen mer eksponering for pengene.

Tidligere hadde vi drøyt 20 kommersielle plasser på en hvilken som helst Klikk.no-side. Fra i dag er det 11.

Færre og bedre annonser vil åpenbart også gi deg som bruker en bedre leseopplevelse.

 

FØR OG ETTER: Klikk.no har rydda opp. Før inneholdt toppfeltet vårt blant annet 17 menypunkter og åtte artikler. Nå: Ett menypunkt, fire artikler.
FØR OG ETTER: Klikk.no har rydda opp. Før inneholdt toppfeltet vårt blant annet 17 menypunkter og åtte artikler. Nå: Ett menypunkt, fire artikler.

Klikk.no passer på alle skjermer

Vi har laget sider som utnytter skjermen din så godt som mulig. Om du foretrekker å lese oss på mobilen, nettbrettet eller på desktop, skal ikke ha betydning for leseopplevelsen. Du skal uansett få tydelig tekst, store bilder og enkel navigering.

Vi har fjernet de gamle menypunktene og lagt dem inn i en hamburgermeny. Mulig noen kommer til å savne menyene. Men etter nøye målinger av hvor mange som faktisk bruker disse knappene på toppen av sidene våre, så var regnestykket utrolig enkelt. De måtte vekk.

Hamburgermenyen kjenner du igjen fra mobilsider. Nå tar vi den også med oss inn på PC-skjermene.

Smartere bruk av video

Klikk.no skal satse på videoinnhold fremover. Vi kommer til å bruke video som selvstendige reportasjeelementer, der du får "en hel sak" i en video.

I tillegg kommer vi til å bruke videosnutter for å vise fram mindre elementer i en artikkel - omtrent på samme måte som vi bruker bilder. Derfor vil du heretter oppleve å få presentert videoinnhold på alle plasseringer der du tidligere kun har fått bilder.

Har du innspill, ris eller ros? Ikke nøl med å sende det til meg. Enten i kommentarfeltet under, kontakt meg på Twitter på @andreascarlsen, eller bare send meg en god, gammeldags mail.

 

Hilsen Andreas Carlsen, konst. redaktør i Klikk.no

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen