Norsk interiør

Innreder du typisk norsk?

Visste du at det er typisk norsk å være glad i farger?

KUL MIKS: En miks av nytt interiør og gamle slagere preger dette interiøret. Bildet Brudeferd i Hardanger og den rosemalte trebollen er spennende kontraster til de mer stilrene og moderne detaljene.
KUL MIKS: En miks av nytt interiør og gamle slagere preger dette interiøret. Bildet Brudeferd i Hardanger og den rosemalte trebollen er spennende kontraster til de mer stilrene og moderne detaljene. Foto: FOTO: Fargerike
Sist oppdatert

Selv om verden blir stadig mindre og vi innreder mer i takt med trender som kommer og går over hele verden, er det likevel enkelte ting som er typisk for nordmenn.

Du visste kanskje at mange nordmenn omfavner og har et spesielt forhold til treverk. Og at vi gjerne omgir oss med lune tekstiler, sånn som ull.

Selv om bleke farger har dominert trendbildet en god stund, er dette egentlig ganske utypisk for nordmenn.

Vi er nemlig glade i farger her oppe i det kalde nord - det ligger mye psykologi i farge.

Her forteller tre eksperter oss hva som kjennetegner oss. Kjenner du deg igjen?

TRADISJON OG NYTENKNING: En norsk designer som kobler tradisjon med nytenkende produkter er Andreas Engesvik med sine bunadspledd fra Mandal Veveri. Den har klare fellestrekk med Nordlandsbunaden. Kr 1745, norskflid.no.
TRADISJON OG NYTENKNING: En norsk designer som kobler tradisjon med nytenkende produkter er Andreas Engesvik med sine bunadspledd fra Mandal Veveri. Den har klare fellestrekk med Nordlandsbunaden. Kr 1745, norskflid.no. Foto: FOTO: Mandal Veveri
PARALLELL TIL NORDLANDSBUNADEN: Det er lett å se fellestrekk mellom bunadsteppet og den flotte nordlandsbunaden.
PARALLELL TIL NORDLANDSBUNADEN: Det er lett å se fellestrekk mellom bunadsteppet og den flotte nordlandsbunaden. Foto: FOTO: Lars Botten

Forkjærlighet for ulike tresorter

Benedicte Sunde ved Norsk Design og arkitektursenter trekker frem ull og lin som typiske norske materialer opp gjennom tidene. De sterke primær og sekundærfargene er også karakteristiske. Disse finner vi i norske stavkirker, tekstiler, på møbler og folkedrakter.

- I norsk møbeldesign er ulike tresorter favorittmaterialet. Tre, og spesielt furu, har vi hatt god tilgang til her i landet. Det er mykt og formbart og egner seg godt til møbler og interiør. I vår egen samtid ser vi at stadig flere unge designere interesserer seg for ull, noe som kan skyldes at vi er blitt mer miljøbevisste. Ull er slitesterkt og egner seg godt for det norske klimaet, sier Benedicte Sunde.

Felles arv

I Norge har det ifølge henne primært vært geometriske og organiske mønstre som går igjen på tekstiler. Inspirasjonen er hentet fra utlandet, men er blitt fortolket videre inn i norsk tradisjon, både i strikk og søm.

- Følgelig har vi nok mye av arven vår til felles med resten av verden når det gjelder mønstre, materialer og fargebruk. For tiden ser vi mye myke pasteller med innslag av sterkere kontrastfarger. De aller fleste nordmenn liker sterke farger, men i tidligere tider var det dyrt å fremstille dem. Da ble de desto viktigere for folk som ville markere sin posisjon.

Geometriske mønstre spredde seg ifølge Sunde fra Det ottomanske riket til Europa på 1500- og 1600-tallet, det romerske akantusmotivet og seksbladsrosen likeså.

- Fargekombinasjoner som oransje, svart og grønt, satt sammen i striper, eller andre tettvevde mønstre, er ikke noe som slår så godt an her hjemme, mens andre steder, for eksempel i Karibien, er det helt naturlig.

Farger fra naturen kommer igjen

TRADISJON OG NYTENKNING: Stolen Eva fra Anderssen & Voll kan gi assosiasjoner til den tradisjonelle kubbestolen i tre, men er mer moderne med sine sterke farger og tekstiler fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Kr 16 975, LK Hjelle.
TRADISJON OG NYTENKNING: Stolen Eva fra Anderssen & Voll kan gi assosiasjoner til den tradisjonelle kubbestolen i tre, men er mer moderne med sine sterke farger og tekstiler fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Kr 16 975, LK Hjelle. Foto: FOTO: Produsenten
FARGEFEST: Frodige fargekombinasjoner er ikke bare noe som kjennetegner det glade 80- og 90-tallet.
FARGEFEST: Frodige fargekombinasjoner er ikke bare noe som kjennetegner det glade 80- og 90-tallet. Foto: FOTO: Fargerike

Dagny Thurmann-Hoelseth, kreativ leder i Fargerike, forteller at fargebruken har variert en del fra tiår til tiår.

Men nyanser av blått og grønt kommer tilbake med jevne mellomrom, ifølge henne.

- Det er farger det er mye av i naturen. Grønne skoger. Blå himmel. Ola nordmann trives jo på tur - og ute i skogen. Lilla har vi sett mye av de siste årene i Norge, sammenlignet med andre land. Det at mange liker lilla henger kanskje sammen med det nordiske lyset, lilla-nyansene er utrolig vakre i det kjølige lyset vårt. Historisk sett ble lilla lite brukt fordi det var så kostbart å fremstille.

Nordmenn er ifølge henne fargeglade folk, og favorittfargene er ganske lik favorittfargene til folk i andre deler av verden:

-Nordmenn er egentlig ikke så spesielle når det kommer til fargepreferanser. Våre favorittfarger er ganske lik favorittfargene til folk i andre deler av verden. De fleste blir glade av primær- og sekundærfarger. Vår rosemaling har fellestrekk med blant annet tradisjonelle marokkanske maleteknikker.

Mer fargeglade enn svenskene og danskene

Vi er mer fargeglade i Norge enn i Sverige og Danmark. Det har nok noe med den norske folkesjelen å gjøre, vi er folkelige og opptatt av kos og hygge, ifølge fargeeksperten.

I Danmark bruker de minst farger. Der selger de nesten bare hvitmaling - og lite tapet, ifølge Dagny Thurmann-Hoelseth.

- Grått er historisk sett en farge for de som ikke hadde råd til å male over ubehandlede flater. Det at moderne arkitektur, interiører og klærne våre har en nøytral fargepalett er en utvikling som heldigvis er i ferd med å snu. Tendensen nå er at vi ønsker mer personlige fargepaletter i hjemmene våre, og at hygge og kos igjen er nøkkelord når vi innreder.

Mye farger i bondesamfunnet

Widar Halén, avdelingsdirektør ved Nasjonalmuseet, trekker frem snøen, isen og kulden som én forklaring på hvorfor nordmenn er så glade i farger:

FARGEGLADE FOLK: Det at de bleke fargene har vært i trendbildet de siste årene er ganske utypisk for Norge og nordmenn, ifølge ekspertene. Nordmenn er tradisjonelt glade i farger.
FARGEGLADE FOLK: Det at de bleke fargene har vært i trendbildet de siste årene er ganske utypisk for Norge og nordmenn, ifølge ekspertene. Nordmenn er tradisjonelt glade i farger. Foto: FOTO: Fargerike
TRE POPULÆRT I NORGE: Cassiopeia knaggsystem i bjørk er inspirert av gamle, skandinaviske leker, og kan settes sammen etter behov. Kr 1999, Domaas Høgh.
TRE POPULÆRT I NORGE: Cassiopeia knaggsystem i bjørk er inspirert av gamle, skandinaviske leker, og kan settes sammen etter behov. Kr 1999, Domaas Høgh. Foto: FOTO: Produsenten

- Vi har hatt mange forskjellige epoker med forskjellige farger, men det som er karakteristisk er at vi historisk sett har vært glade i farger. Kanskje på grunn av snøen, isen og kulden? Utenriksdepartementet la fargene fra et skap fra Skjåk-Ola til grunn da de skulle ha ny logo. Det er nemlig 64 andre land som bruker rødt, hvitt og blått. Skapet står på Nasjonalmuseet og er malt i sekundærfarger som rustrødt, okergult, flaskegrønt og mellomblått. Dette sier litt om fargebruk her i landet opp gjennom historien. I bondesamfunnet brukte de mye farger. Det gjorde de også i bykulturen - men her så man oftere innslag utenfra.

Med Goethes fargelære i 1810 ble farger som oransje, gult, lilla og knallgrønt vanlig, ifølge Widar Halén.

- Tradisjonelt har vi sett mye sterke og gode farger i Norge. Det står i kontrast til de blasse fargene som er så populære i dag.

Kritisert for klumpete møbeldesign

Vi er blitt kritisert for at norskproduserte møbler er litt klumpete og tunge i linjene, forteller han videre.

- Noen hevder at enkelte designere henger igjen her. Vi hadde en lang periode med furu, spesielt på 70- og 80-tallet. Dette hytteaktige er kanskje typisk norsk?

Gjennom mange hundre år har kvinner vevd stripete tekstiler. Rosemaling og akantus har vi også sett mye av. Og lokale blomster og fauna, ifølge Halén.

Les også:

Lei den klassiske parketten?

Her er seks interiørtrender

ENKEL FORKLARING: Tilgangen til tre har alltid vært god her i landet, samtidig som materialet er lett å jobbe med. Det forklarer hvorfor nettopp tre har vært så viktig i norsk designhistorie. Serviset er fra Wik & Walsøe.
ENKEL FORKLARING: Tilgangen til tre har alltid vært god her i landet, samtidig som materialet er lett å jobbe med. Det forklarer hvorfor nettopp tre har vært så viktig i norsk designhistorie. Serviset er fra Wik & Walsøe. Foto: FOTO: Produsenten
TREVERK: Flerbruksbenken Krobo, designet av Torbjørn Afdal i 1960, ble nettopp relansert og har fått nytt 
tilbehør fra Anderssen & Voll. Kr 8350, Fjordfiesta.
TREVERK: Flerbruksbenken Krobo, designet av Torbjørn Afdal i 1960, ble nettopp relansert og har fått nytt tilbehør fra Anderssen & Voll. Kr 8350, Fjordfiesta. Foto: FOTO: Claes Schalling
EIK: Karina Engen Høglid, Orb Design Studio, har designet prototypen A-Line. Den er laget i eik, og ble vist frem under 100 % design i London i september.
EIK: Karina Engen Høglid, Orb Design Studio, har designet prototypen A-Line. Den er laget i eik, og ble vist frem under 100 % design i London i september. Foto: FOTO: Produsenten

Nå skal det blomstre i interiøret

Sminketrenden alle vil kopiere

Denne saken ble første gang publisert 31/01 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også