Feirer fargene

Man må ha dårlig fantasi for å spørre Karim Rashid om hans favorittfarge.

Sist oppdatert
Bonytts journalist Niklas Hart møtte Karim Rashid under Norgesbesøket.
Bonytts journalist Niklas Hart møtte Karim Rashid under Norgesbesøket. Foto: Foto: Espen Grønli

Karim Rashid (f. 1960)

Karim Rashid er halvt egyptisk, halvt britisk, oppvokst i Canada og bosatt i New York. En av verdens ledende designere, med en portefølje på over 2500 produkter. Hans design spenner fra møbler og lysinstallasjoner til elektronikk og fottøy. Rashid besøkte Norge i forbindelse med Gave- og interiørmessen i Lillestrøm i januar.

Vi lever i en veldig grå verden

Den sjokkrosa skjorten lyser på lang avstand. Karim Rashid er på norgesvisitt og skiller seg fort ut i mengden. Men det gjør han uansett hvor han beveger seg. Det samme kan sies om hans formgivning. Fenomenet Karim må være designverdenens svar på Willy Wonka. Man kan ikke unngå å bli besnæret av hans magiske univers av lekne former, utenomjordiske mønstre og sprakende farger. Karim Rashid skal alltid skape noe nytt; forundre, forføre og forbløffe.

Men først og fremst vil han være en gledesspreder.

- Jeg ønsker med min design å øke gleden av hverdagslivets banaliteter, erklærer han.

- Hvorfor er farger så viktig for deg og produktene du designer?

- Jeg vet ikke hvorfor vi er så redde for å bruke farger - farger er noe vi burde feire. Vi lever i en veldig grå verden: Byene våre preges av svart, brunt, beige og grått. Men naturen har alle mulige farger i seg, så hvorfor må den menneskeskapte verden være så kjedelig?

- Så du ser ikke på rosa som noe mindre naturlig enn brunt?

- Jeg kjøper alltid rosa blomster til min kjæreste. Men det er vanskeligere å finne rosa joggesko enn å finne rosa blomster, i hvert fall i min størrelse.

- Vil fremtidens produktdesign by på mer eller mindre bruk av farger?

- Da jeg vokste opp på 60- og 70-tallet, var det fargerikt, men så overtok den moderne minimalismen som liksom skulle være fargeløs. Nå tror jeg vi står foran en ny fargebølge, jeg er jo ikke den eneste som bruker mye farger.

- Tror du vi opplever farger likt, eller virker de ulikt på oss på tvers av personlighet og kultur?

- I de nordiske landene brukes mindre farger og i de varme landene mer farger, så det er ingen tvil om at vi har ulike preferanser.

- Men samtidig krymper verden fort, de lokale preferansene og verdiene er i ferd med å bli overtatt av en global orientering. Vi er i ferd med å bli verdensborgere alle sammen. Jeg har for eksempel brukt mye rosa i 15 år, de to siste årene ser jeg at fargen begynner å bre om seg, på mobiltelefoner, brødristere og blendere. Hvorfor synes alle det er kult å ha et rosa produkt? Design er en proaktiv katalysator for globalisering, design får oss til å kjøre de samme bilene, gå i de samme skoene. Og verden blir ikke bare mindre, den blir også mer homogen.

- Er du en del av den utviklingen?

- Både ja og nei. Store deler av verden har tilgang på produkter jeg har designet, men jo flere selskaper som omfavner design, jo flere valg får vi, og slik øker mangfoldet. Det er en skam når produkter blir ensartede, for vi har teknologien til å gjøre det motsatte. Tenk deg at du kjøper en bil på nettet, velger en av 3000 forskjellige farger og får den ferdig spraymalt før leveranse. Det er den verdenen vi skulle hatt.

- Finnes det ingen fare for at for mange farger i ett kan virke kaotisk og forstyrrende på oss?

- La oss prøve å se! De fleste byer er temmelig fargeløse, og det vil ta lang tid før vi bli fortrolige med bruk av farger. Dessuten finnes det mange andre farer vi heller bør bekymre oss for enn for mye farger. CO2-utslipp for eksempel?

- Finnes det stygge farger, eller dårlige kombinasjoner?

- Jeg mener det ikke finnes regler lenger når det gjelder farger, ikke når det gjelder form heller. Vi har denne merkelige retningen innen design som forfekter verdien av bestemte proporsjoner. I dag mener jeg man står fritt til å gjøre nesten hva som helst. Så lenge du har en idé, og så lenge det virker. Produktet må virke!

- Finnes det et produktsegment der man kan være særlig løssluppen?

- Når det gjelder produkter som ikke varer evig, står man særlig fritt. Da bør det se uttrykksfullt ut, nettopp fordi levetiden er begrenset og produktet ikke trenger å se ut som et stykke seriøs teknologi. Da bør det heller se ut som et leketøy. Det er annerledes med møbler som skal vare i år etter år, de trenger ikke være like ekspressive og utfordrende.

- Hvilke egenskaper har fargene utover å være dekorative?

- Altfor mange ser på farger som en overfladisk kvalitet. Jeg vil gjerne lage en laptop en gang og bruke materialer som reagerer på temperaturendringer ved å skifte farge. Når maskinen overopphetes, blir den for eksempel sjokkrosa. Det gir en tilleggsopplevelse når man bruker produktet i samtidig som fargen formidler en beskjed. Slik kan fargen på et produkt fortelle at batteriet må skiftes eller minnebrikken begynner å bli full - eller at melken begynner å bli sur.

- Det er en slik verden jeg vil leve i.

Karim er alltid på farten, 270 reisedøgn i året krever høyt tempo. Nå skal han rekke flyet tilbake til New York, der han har base. Hittil har han designet over 2500 produkter, kanskje lander han med nok et produkt på skisseblokka? Idet Karim forlater Oslo, blir byen straks litt gråere.

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også