Emaljedronningen

Dyptgående om emalje

Boken om Grete Prytz Kittelsen er ikke bare en pryd for kaffebordet. Den er også en grundig dokumentasjon av et livsverk uten sidestykke i norsk designhistorie.

Publisert Oppdatert
Foto: Gyldendal

Grete Prytz Kittelsens status i norsk designhistorie kan knapt overvurderes.

Nå er hennes tallrike, allsidige og innovative produksjon samlet mellom to permer. Boken er den fyldigste som noensinne er utgitt om en norsk designer; Prytz Kittelsens mange korpusarbeider, industrivarer og smykker er gjennomillustrert med over 500 bilder.

Karianne Bjellås Gilje er bokens initiativtager og primus motor. Hun er selv et eksempel på hvordan senere generasjoner i stadig større grad oppdager og faller for Prytz Kittelsens gjenstander. Men selv om forfatteren gløder for sin utkårede, er boken skrevet med behersket hånd, og formgiverens sporadiske feilskjær slipper da heller ikke unna søkelyset.

I sin mest kreative periode på 40-, 50-, og 60-tallet opplevde Prytz Kittelsen et medaljedryss for sine emaljerte kunstobjekter og bruksgjenstander. Dermed ble hun en av de fremste norske eksponentene for sekkebegrepet «Scandinavian Design». Selv om hun har høstet stor anerkjennelse for sin formgivning, er omfanget av hennes livslange produksjon kanskje ikke kjent i full bredde. Selv Nasjonalmuseet ble overrasket over mengden og variasjonen som kom for dagen da Bjellås Gilje begynte sitt prosjekt.

Boken treffer både dem som vil fordype seg i Prytz Kittelsens kunst og for dem som har til gode å oppdage den. Samtidig innrømmer Gilje at det todimensjonale bokformatet har visse begrensninger som ikke yter de emaljerte arbeidene full rettferdighet. For noe av det forførende ved Prytz Kittelsens emaljekunst ligger nettopp i hvordan objektene endrer karakter avhengig av lysinnfall og synsvinkel. For at publikum skal kunne oppleve objektene «live», stiller Kunstindustrimuseet i Oslo ut 250 gjenstander over en hel etasje fram til september.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning