Dette er Norges mest solgte møbel
Så langt er det produsert over seks millioner Tripp Trapp-stoler.

- Den vanligste kritikken av stolen er at voksne får blå tær når de passerer bak stolen, sier designer Per Opsvik som har laget norges mest solgte møbel.
Selv mener han at barnestolen Sitti, som han også har laget er en bedre stol.
I dag er Tripp Trapp en selvfølge i ethvert småbarnshjem. Vi vet hva som er det smarte med den og trenger like lite bruksanvisning til den som vi trenger det til en ostehøvel eller en binders. Stolen som vokser med barnet er for lengst blitt et nasjonalt symbol og et nasjonalt felleseie.
Men det tunge, primitive og ofte grøtbefengte møblet er ikke bare en norsk klassiker. Den er en internasjonal hit. Og i sitt trettisjuende år er den mer populær en noensinne. Med over 6 millioner produserte stoler, er Tripp Trapp det mest solgte møbelet i Norge og en av våre store eksportartikler.
Les også: Sitter du godt i denne stolen?
Kjær barnestol har mange navn: Kinderhochstuhl, chaise evolutive, highchair. I dag er Tripp Trapp til stede i femti land, og brukte stoler sirkulerer på internasjonale nettauksjoner sammen med fotbrett, skruer og annet tilbehør. På YouTube florerer videosnutter av småbarn som bestiger sin første Tripp Trapp. Her finner man også scener som forteller hvorfor man bør passe på barnet når det sitter alene i stolen.
Se Trip Trap-videoer på YouTube
Trang fødsel
Men det var ikke risikoen for at barnet kunne vippe bakover som gjorde at Tripp Trapp ble møtt med skepsis. Da Peter Opsvik deltok med prototypen sin i en møbelkonkurranse i 1972, gikk han ikke engang videre til andre vurderingsrunde. Tripp Trapp brøt med konvensjonene. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, var det ikke vanskelig å få produsent og firebarnsfar Kåre Stokke til å satse. Foreløpig var de nokså alene om å ha troen.
Norsk Designcentrum vurderte Tripp Trapp i 1973, et halvt år etter lanseringen. Juryen var lunken. Stolen scoret lavt både på funksjonsevne og idéinnhold. Bare på kriteriet for «soliditet og varighet» oppnådde den en god karakter.
Les også: Spis bedre enn kongen for 200 kroner
Gjennombrudd
Så fikk Tripp Trapp oppleve tv-mediets kraft. I et program på statskanalen fikk publikum se hvordan stolen kunne tilpasses ulike aldersgrupper. NRKs sentralbord tok til å gløde. Senere samme år ble stolen kåret til årets stol av Bonytts lesere.
Siden har etterspørselen økt. Designen er så å si uforandret, men Stokke lanserer stadig nye farger og tilbehørseffekter. I år kom den tolvte fargen, et enkelt lite fremstøt som gjør stolen aktuell i en stadig mer spisset konkurranse.
Men selv om Tripp Trapp etter hvert har fått verdige utfordrere, er det kanskje brukte Tripp-Trapp-stoler som er de argeste konkurrentene. Selv om juryen i Norsk Designcentrum, åpenbart ikke skjønte at de sto foran en megasuksess, hadde de rett i at soliditet og varighet er en av stolens fremste kvaliteter. Stolen som vokser med barnet fortsetter å vokse, men den nekter å gå ut på dato.
Les også:
Les mer på Klikk Bolig
Kilder: Opsvik: «Rethinking Sitting» (Gaidaros 2008), Stokke, Norsk Møbelfaglig senter, Dagbladet.
