12 tilfeller du ikke skal bruke «unnskyld»
Du risikerer å ødelegge for deg selv.

(SIDE2): Sier du unnskyld ofte? «Unnskyld, sorry, beklager»? Og kanskje også uten en grunn? Det er i enkelte tilfeller nesten like ille som å aldri be om unnskyldning for feil man har gjort. Det gjelder i relasjoner, men også på arbeidsplassen.
For kaster du rundt deg med «unnskyld» og «beklager», mister det både troverdigheten og det er rett og slett irriterende å høre på i lengden, ifølge foredragsholder og forfatter Micahel Kerr.
- Noen sier unnskyld for å fylle ut setninger, noen fordi de tror det får dem til å virke høfligere. Andre bruker det for å vise de er underordnet for eksempel en sjef, men andre bruker det preventivt, for å unngå å ta ansvar for egne handlinger. Som å si «Jeg beklager, men jeg rekker ikke få det ferdig.», sier Kerr til Independent.
LES også: Aldri start en e-post med dette ordet!
Faren er at du kan virke passiv og usikker, og kan få deg til å fremstå med lav selvfølelse.
Beklag eller si unnskyld når du har gjort en feil som har gått ut over jobben eller kollegaer, men andre varianter bør du kutte ut. Independent har samlet 12 ganger ordet er unødvendig.
1. Når du ikke er lei deg
De fleste av oss merker fort om en unnskyldning ikke er ektefølt, og en slik unnskyldning har liten effekt. Kutt den derfor heller ut.
2. Når du ikke har noen grunn
Er du en setningsfyller som bruker beklager og unnskyld, så slutt. Å si «beklager, men jeg skal bare inn på kontoret mitt», er meningsløst.
3. Når du står for noe
Ikke unnskyld for at du mener noe eller gjør jobben din. Du undergraver din egen integritet.
4. Når du får andre til å tenke unødvendig negativt om deg
«Unnskyld meg, men jeg har ikke fått forberedt meg så godt som jeg ville, så håper dere bærer over med meg.» Ergo, alle i forsamlingen vil forvente seg noe dårlig.

5. Når du tror det automatisk medfører tilgivelse
Å si unnskyld og beklage, i den tro at det da er i orden. Men det er ikke automatikk i det. Mottaker for beklagelsen må være villig til å tilgi, og ikke føle det påtvunget. Ikke si unnskyld om du ikke mener det – og ikke viser du er lei deg, sies det.
6. Når du buker det for å fraskrive deg ansvar
Som nevnt tidligere i artikkelen: Å fraskrive seg ansvar på den måten, kan bli et problem i fremtiden når det kommer til kolleger og sjefer.
7. Når du sier opp jobben
Du tror det er høflig, men å fremstå som lei seg over noe man selv velger å gjøre er jo tullete. Dessuten risikerer du at noen benytter seg av det – siden du er så lei deg, så kan du vel få gjort det og det før du forlater pulten din for godt …
8. Når du ikke har skyld
Si unnskyld når det er din skyld, og du tar ansvar for en feil eller mangel. Ikke ellers. Det er mer effektivt og viser styrke.
9. Når du er engasjert og uenig
Enkelte bruker unnskyld og beklager fordi de tror det gjør konflikten mindre. Det kan derimot få deg til å høre defensiv ut, og også oppfattes som du prøver å fremstille den andre som for aggressiv og usaklig.

10. Når du er opprørt over andres oppførsel
Igjen, hva har du å beklage? Reagerer du på for eksempel diskriminerende utsagt, er det ikke du som skal beklage.
11. Når du ber om en tjeneste
Hvis du er så lei deg eller unnskylder at du må spørre, hvorfor spør du da? Spør du rett frem, får du også svar rett frem.
12. Når du allerede har sagt unnskyld og alle er ferdig med det
Har du gjort en feil, tatt ansvar og bedt om unnskyldning, og de berørte har godtatt og er ferdige med det – ikke fortsett å beklage deg.