Disse hyttemodellene selger som varmt hvetebrød
Det er tradisjonelle ferdighytter som selger.

I dag åpner Norges største messe for hytte og fritidsbolig på Norges Varemesse. Her vil noen av Norges største hytteprodusenter stå klare til å vise frem sine modeller.
Vi har sett nærmere på noen av modellene som solgte godt i fjor, og bildet er entydig: Nordmenn har en hang mot tradisjonell arkitektur.
Det selges desidert flest hytter og leiligheter på fjellet i perioden vi nå går inn i, i tillegg til i september og oktober. Mange hyttekommuner forventer storinnrykk i påsken, og høyt utbud av fritidsboliger innebærer større mulighet for å finne nettopp din drømmehytte.
Populære modeller
Saltdalshytta, som er en av Norges største hytteprodusenter, har fem ulike hytteserier og totalt 170 modeller. Blant de cirka 400 hyttene som ble bestilt i fjor er Aurora-serien den mest populære, opplyser markedsansvarlig Øyvind Skogvoll i Saltdalshytta.
En medvirkende årsak til at den ble populær, mener han handler om at den ble godt markedsført på TV2 og diverse andre medier, fordi den var førstepremie i programmet Farmen i 2010.
Samme år etter år

Hyttemodellen Midgard har vært Rana Hyttas bestselger år etter år. Det var den også i 2010. Det blir den sikkert også neste år...
Vi velger altså det vante. Markedsansvarlig Geir Benden i Rana Hytta forteller at Midgard har vært i Rana Hyttas system i godt og vel 20 år. Suksessen er en vinkelhytte med flere lune kroker på terrassen.
Mer skal altså ikke til?
Hyttemarkedet
Økonomer og meglere som Hytteliv har vært i kontakt med forventer en moderat prisvekst i 2011 og ferdighytteprodusentene hevder de har lagt finanskrisen bak seg. Den årlige analysen fra Eiendomsmeglerforetakenes Forening (EFF) viser en stabil prisutvikling for hytter på fjellet.

Gjennomsnittsprisen for en fjellhytte er nå på 1.705.000 kroner, en prisøkning på én prosent fra 2009.
Besøkstallene fra Finn viser samtidig økt hytteinteresse.
I fjor var det i snitt 15 prosent flere brukere på nettområdet "Fritidsboliger til salgs".
Og i 2010 ble det publisert 5276 fritidsboliger, mot 4917 annonser i 2009. Det er en økning på syv prosent.

- Valgene er ikke spesielt sprelske, konstaterer hytteforsker Finn Arne Jørgensen. Modellene er verken supermoderne eller spesielt nyskapende.
- Men det er jo heller ikke poenget, det er tradisjon som står i fokus. Likevel; det er interessant å registrere at så få drømmer om å skille seg ut år etter år, legger han til.
Teknisk tegner
En teknisk tegner som lytter til hytteeiernes behov er suksessoppskriften, ifølge hyttefirmaet Familiehytta.

De har vokst sterkt de siste årene, og det startet med at daglig leder Torbjørn Kaarud selv skriblet ned en hytte på et ark. Deretter tok en teknisk tegner steget videre.
Les også:
Slik finner du den perfekte hyttedoen

Her finner du de kuleste interiørbildene
Fjern dårlig lukt, hell matolje i sluket

