Test: Volvo EX90

Den legger til noen takter som mange vil sette pris på

Den nye elektriske SUV-modellen har store sko å fylle, men Volvo viser at de behersker dette til fingerspissene. 

STORBIL: EX90 er litt over fem meter lang. Bakkeklaringen er standard 21 centimeter, men med luftfjæring kan bilen heves og senkes. 
Publisert Sist oppdatert

Volvo EX90 er utvilsomt en av de største bilnyhetene i 2025. Og med god grunn. Den store SUV-modellen er den første elbilen med lange røtter i Volvo-tradisjonen. Lille EX30 har ingen bakgrunn med forbrenningsmotor, mens XC40 (nå EX40) dukket opp på Volvo-kartet i 2017.

Dermed kan man hevde at Volvo-historien først nå videreføres til den elektriske bilverden med EX90, en biltype Volvo har hatt enorm suksess med siden XC90-modellen dukket opp i 2002.

Les også: Testduell:  Volvo EX30 AWD vs Smart Brabus #3: Salgstallene er ekstremt ulike, svakhetene er de samme

Det første møtet

Jeg husker godt Vi Menns første møte med Volvo XC90 på norsk vei. I januar 2003 stilte vi opp med litt av en velkomstkomite: Mercedes M 270 CDI, BMW X5 3,0d, VW Touareg 3,2 FSI og Toyota Landcruiser D-4D.

XC90 2003: Speilglatte vinterveier under den første testen av XC90, en utfordring den klarte bra. 

Kort oppsummert gjorde Volvo XC90 sine saker svært bra. Ved siden av å være rommelig og komfortabel, kunne bilen skilte med svært høy kvalitet på seter og sittestilling – typiske paradegrener for Volvo gjennom mange år. Ikke av de mest dynamiske, særlig fordi 4WD-systemet ikke var permanent.

I denne første utgaven tok det litt for lang tid mellom slipp på forhjulene, og at bakhjulene meldte seg på. Det ble bedre i senere utgaver.

Volvo sier at den nye XC90-modellen vil være i produksjon så lenge det er etterspørsel, men nå skal vi fokusere det helt nye kapittelet: Den elektriske videreføringen EX90.

FREMRAGENDE: God sittestilling og fremragende seter har vært et Volvo-fortinn siden 1970-tallet. Den nye modellen gjør seg ikke bort. 

Blant de aller største

Måling av innvendig plass betyr 64 målepunkter i vår testrutine, og målene avslører en svært rommelige bil og en av de største familiebilene på markedet. Den kommer standard med syvseter og har et bagasjerom på rause 655 liter bak andre seterad. 

At setene kan skyves i lengderetning individuelt øker fleksibiliteten. Med tredje seterad i oppreist posisjon er bagasjeplassen likevel 310 liter, inkludert 65 liter under gulvet. Frunken rommer 34 liter.

EX90 kan laste 100 kilo på taket. I tillegg kan den trekke henger på 2200 kilo. Elektrisk innfellbart hengerfeste koster 14 900 kroner ekstra. 

KONSERVATIVT: Til å være elbil er den nye modellen relativt konservativ når det kommer til skjermer og betjening.  

Betjening av klima, navigasjon og multimedia foregår på en høydestilt berøringsskjerm som er 37 centimeter bred. Skjermen har skarp og klar grafikk, oppsettet er intuitivt, og Snapdragon-prosessor fra Qualcomm sørger for hurtig betjening. 

Infotainmentsystemet er basert på Android Automotive og Google, og har et brukergrensesnitt som mange kjenner til. Den mest essensielle informasjonen vises på displayet foran rattet.

Head up-display med 33 centimeter bred visning av hastighet og navigasjon kompletterer det hele. 

RYDDET FOR KNAPPER: Førermiljøet er så godt som ryddet for knapper, bortsett fra blant annet et stort hjul for lydvolum på senterkonsollen. Vi kommer trolig aldri til å skjønne fordelen med at innstiling av ratt og sidespeil justeres ved å bruke berøringsskjermen og rattknappene. Innstillingen av luftventilene har heldigvis god, gammeldags, manuell betjening.  

Koble inn permanent 4WD

Vi kjørte EX90 med 300 kW/4008 hestekrefter, men for alle elbilentusiaster må vi selvsagt nevne at EX90 kommer i en Performance-utgave med 517 hk.

EX90 er i utgangspunktet forhjulsdrevet, og kobler inn bakhjulene første ved kraftig akselerasjon eller hjulslipp. Vil du ha den beste stabiliteten på vinterføre, kan du koble inn bakhjulene permanent, mot en viss økning i forbruket.

MASSE PLASS: Volumet bak andre seterad er oppgitt til 655 liter. 

Vi er vant til den jevne, kraftige og lett doserbare akselerasjonsflyten i elbiler og EX90 overbeviser på dette området. Null til hundre på 5,8 sekunder og en mellomakselerasjon fra 60-100 km/t på 2,7 sekunder er overbevisende for en nesten tre tonns bil. 

Konkurransedyktig

Mange legger stor vekt på rekkevidde ved valg av elbil. Her har Volvo gardert seg med et stort batteri på 107 kWh og 600 kilometer rekkevidde etter WLTP-normen. I løpet av vår uke med testbilene var det fint forsommervær og 11-18 grader.

Vi registrerte forbruket til Volvo EX90 gjennom 800 kilometer, fordelt på småkjøring, lande- og motorvei. Resultatet ble et snitt på 2,1 kWh per mil og 490 km rekkevidde, med en variasjon fra 1,9 til 2,5 kWh/mil.

Det er absolutt konkurransedyktig, og vil erfaringsmessig gi en rekkevidde på i 350-400 kilometer under vinterforhold.

TREDJE SETERAD:  Volumet bak tredje seterad er oppgitt til 310 liter. 

EX90 er litt sær på hurtigladestasjoner for å oppnå sin maksimale ladehastighet på 250 kW. Vår 300 kW-lader har ikke de nødvendige spesifikasjonene, men ladet stabilt på 200 kW opp til 30 prosent.

Derfra sank ladehastigheten gradvis til 85 kW ved 80 prosent og det tok 33 minutter å lade fra 10-80%.

Flyter over ujevnhetene

Kjøremessig oppfører EX90 seg slik vi forventer av Volvo: Stødig og kompetent, uten særlige sportslige intensjoner. Siden den veier 2,9 tonn med fører,  er det heller ikke ønskelig at den drar i den retningen. Da er det bedre å trekke egenskapene over mot komfort.

PLASTIKKFLASKER: Sittekomforten i baksetene er i toppklasse. Interiørdesignen nøktern, men stilig. Myke overflater av kunstmaterialet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Det føles som skinn, men er basert på resirkulerte plastikkflasker. Standard setetrekk er Nordico i mørk farge, men du kan velge setetrekk i lysere farger uten ekstra kostnad. Alternativt kan du velge setetrekk i ullblanding.

Her har EX90 sin absolutte spisskompetanse. Etter å ha gjort den obligatoriske sjekken av luftfjæringens egenskaper, forblir den i komfortinnstilling mesteparten av testen. Bilen ruller med tung, bastant luksusfølelse og flyter over det meste av uregelmessigheter i veibanen.

Trykker du til i svingene, kremter bilen høflig og gjør med sin tyngde og visse understyringstendenser oppmerksom på at slik driver vi ikke med her. I stedet kan du nyte et forbilledlig støynivå, der selv ikke grov motorveiasfalt på E18 ødelegger godfølelsen.

FIREHJULSDRIFT: EX90 trekker i utgangspunktet på forhjulene. Vil du ha den beste stabiliteten på vinterføre, kan du koble inn bakhjulene permanent, mot en viss økning i forbruket.

Vi Menn Bil mener:

Det er ingen tvil om at Volvo behersker dette med store SUV-modeller. Den helt nye EX90 gjør et overveiende positivt inntrykk og bygger videre på allerede etablerte plusspunkter fra 23 år med XC90-tradisjon. Sikkerhet og praktiske egenskaper er dypt forankret i Volvo-historien, og virker godt ivaretatt her. At EX90 også legger til rene luksusbil-takter på komfort, tror vi mange vil sette pris på.

TEKNISKE DATA

Bilmerke Volvo Volvo

Modell EX90 Twin Ultra 

Motor: 2xEL 

Effekt, kW/hk: 300/408 

Dreiemoment, Nm: 770 

Egenvekt, m/fører, kg: 2893 

Tilhengervekt, kg: 2200 

Lengde/bredde/høyde, cm: 504/196/175 

Akselavstand, cm: 299 

Bakkeklaring, cm: 21,2 

Bagasjerom, liter: 310-1040 

Standard dekkdimensjon: 255/50-21 

Batterikapasitet, kWh: 107 1

Elektrisk rekkevidde, WLTP km: 600 

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,07

CO2-utslipp, g/km: 0

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,9 

Toppfart, km/t: 180 

Pris fra, kr: 891 000 

Pris testbil, kr: 1 080 000 

TESTDATA

Volvo EX90 Twin Ultra 

0-100 km/t, sek.: 5,8 

60-100 km/t: 2,7 

80-120 km/t: 3,6 

Støy grov asfalt 80 km/t, dBA: 63,5 

Støy fin asfalt 80 km/t, dBA: 59,5 

Støy grov asfalt 100 km/t, dBA: 66,0 

Støy fin asfalt 100 km/t, dBA: 62,0 

Testforbruk, kWh/mil og l/mil: 2,1 

Elektrisk rekkevidde i test, km: 490 

Misvisning 100 km/t: 98 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn