Audi e-tron GT Quattro

Får selskap av rimeligere versjon

De ekstremt hvasse Audi e-tron GT-versjonene får selskap av en rimeligere versjon, som ikke er noen sinke. 

RIMELIGERE: Audi e-tron GT Quattro blir rundt 200 000 kroner rimeligere enn S-versjonen.
Publisert Sist oppdatert

Audi e-tron GT kom i fornyet versjon i fjor og ble fra start lansert i tre svært hvasse ytelsesversjoner: S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance.

 Antall hestekrefter spenner fra 679 til 925 hestekrefter, mens akselerasjonstallene fra 0-100 spenner fra 3,4 sekunder til 2,5 sekunder. Prisene starter på 1 199 900 kroner for S-utgaven.

Nå kommer en rimeligere utgave med modellbetegnelsen e-tron GT Quattro. Den har en startpris på 999 900 kroner, med salgsstart fra slutten av mai.

– Audi e-tron GT quattro gjør GT-familien komplett, og utvider valgmulighetene for en fullelektrisk sportsbil i premiumsegmentet, uttaler Harald Edvardsen-Eibak, Audi-direktør i Norge.

Les også: Prøvekjørt: Nye Audi e-tron GT: Har en helt spesiell «heli-effekt»

Ingen sinke

Selv om «innstegsmodellen» er rundt 200 000 kroner rimeligere enn S-versjonen, så er det ikke noe spinkelt over ytelsene. Den gjør 0-100 km/t på fire sekunder og yter opptil 503 hestekrefter - 585 hestekrefter med Launch Control.

FÅR SELSKAP: S-versjonen (til venstre) og de to RS-versjonene får snart selskap av en rimeligere versjon. 
LITT MINDRE AGGRESSIV: GT Quattro har en litt mindre hissig diffusorinnsats enn RS-utgavene. 

– Det gjør at nye Audi e-tron GT quattro er kraftigere enn den opprinnelige e-tron GT som ble lansert i 2021, sier Edvardsen-Eibak.

Les også: Test: Audi S e-tron GT: Ligger som klistret til veien

ANNET FJES: Også luftinntakene rundt grillimitasjonen er noe annerledes utformet sammenlignet med RS-versjonene. 
DEN RÅESTE VERSJONEN: Audi RS e-tron GT performance

Best rekkevidde

Om den ikke er like heftige som de hvassere søsknene, så er den best på rekkevidde. Den kommer med 800V-arkitektur og samme batterikapasitet som de andre versjonene, 97 kWt anvendelig kapasitet (105 kW brutto), og har en rekkevidde (WLTP) på maks 622 kilometer.  Den nyter også godt av å veie litt mindre enn de andre utgavene, 30 kilo mindre enn S-versjonen.

 En ladehastighet (DC) på opptil 320 kW, som gir muligheten til å utvide rekkevidden med 285 kilometer på ti minutter ved optimale forhold. 

Audi e-tron GT quattro produseres ved Audi Sport GmbH Böllinger Höfe i Neckarsulm, med produksjonsstart i midten av juni. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn