Grønt flagg og avgasskrav får være avgasskrav, tenker Pekka Herlevi. © Frode Tellevik

Matti Herlevi, en av få sjåfører i verden som kjører Volvo N88 med 2500 hestekrefter. © Frode Tellevik

I forbindelse med arrangementet siste helgen i mai, var også det finske teamet Herlevi Pulling Team invitert.

Størst applaus fikk de to trekkvognene Volvo FH16 og Volvo N88.

Sistnevnte har rullet 1,8 millioner kilometer og har blant annet fungert som brannbil i Sverige.

25 tonn pluss

Teamet på Jæren Traktorpulling hadde på forhånd lagt det de hadde av vekter i sleden som skulle trekkes over den 100 meter lange banen, slik at vekten bikket 25 tonn. Sleden fungerer slik at vektene gradvis flyttes fremover og bremser den mer og mer. Til slutt graver den seg ned i bakken. Den som klarer å trekke lengs, vinner.

Pekka Herlevi inviterer oss med på et av trekkene og nærmere følelsen av å sitte i et jetfly, kommer man vel ikke i dette livet.

Grønt flagg

Flaggmannen viser det grønne flagget og Pekka gir gass. 2000 hestekrefter, 2900 omdreininger, seks bar turbotrykk og clutchen slippes.

- Vi bruker vel rundt 10 liter diesel på disse 15 sekundene, tipper Pekka.

Sønnen Matti kjører Volvo N88, med FH16 motor. Den yter 500 hestekrefter mer. Bortsett fra motorbyttet på sistnevnte, er bilene bortimot originale. Kreftene er hentet frem ved hjelp av blant annet modifisert injeksjonspumpe og turbolader.

Norsk bil

På vinterstid driver familien verksted hjemme i Finland der nettopp chiptuning, injektorer og turbo er spesialområde, så dette kan de.

På Jæren kjørte de to kun oppvisning med lastebilene, men ellers i Europa er det konkurranse også i dette segmentet. Spesielt i Nederland er dette stor idrett. Familien Herlevi er på turné fra april til september, godt hjulpet av solide sponsorer. Vi får også greie på at FH16 er av norsk opprinnelse.

Mer om den historien kan du lese i TransportMagasinet etter sommeren

Sekunder til start. Lyden er ubeskrivelig og Pekka Herlevi nyter hvert sekund. FH16´en kjøpte han i Norge og justerte opp turbotrykket en smule. © Frode Tellevik

Volvo N88 i fint driv mot "full pull". © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!