HTC-løsninger er i fokus hos svenskene for tiden. HTC står for High Capacity Transport og en rekke forsøk har gått på veiene de siste årene.

I forrige uke omtalte vi dessuten at Sverige høyst sannsynlig åpner deler av veinettet for 74 tonn allerede neste år.

Les også: 74 tonn i Sverige?

Nå meldes det fra Sverige om et nytt prosjekt. Det er Höganäs som i samarbeid med GDL Transport og Volvo setter igang tester med 74 tonn.

Noe av det spesielle denne gang er at det er første gang Volvos leverer utkobling- og løftbar tandemaksel med driv direkte fra fabrikk.

Poenget er å se på mulighetene for å effektivisere containertransporten. Denne løsningen kan håndtere to containere istedet for dagens ene. Dermed kan man potensielt halvere antall transporter.

Sjåføren kan løfte en aksel på både trekkvogna, link og semitraileren. Dermed reduseres både rullemotstanden og drivstofforbruket på den delen av kjøringen der bilen går tom.

- Ved å laste mer gods pr. kjøring vil transporten bli mer effektiv og gi mndre utslipp, hevder prosjektleder hos Volvo, Lennart Cider.

Prosjektet vil bli å se på veiene mellom Höganäs og Helsingborg.

 

Settet er laget i samarbeid med Parator Indstri og er bygd på en FH 16. © Volvo

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!