Føreren blir varslet med visuelt signal i displayet og lydsignal.

Det er med fokus på sikkerhetssystemer, effektivisering av motorer og bedre nettoppkobling de skal gjøre stjernebilene mer attraktive for kundene.

Assistant brake assist 4

En av hovedtemaene blir Assistant brake assist 4 (ABA4 Red.anm.). Og med deres fjerde generasjon bremseassistentsystem er Mercedes-Benz Trucks første produsent ute med å markedslansere fotgjengergjenkjenning på tunge kjøretøy. Systemet er også i bruk på produsentens personbiler.

Fotgjengergjenkjennelsessystemet i ABA4 kan oppdage en person i så å si alle trafikksituasjoner ifølge Daimler. Den automatiske varslingen og bremsingen er effektive opp til 50 kilometer i timen.

Stillestående og bevegende objekter vil utløse systemet i hastigheter opp til 90 kilometer i timen.

ABA4 vil bli tilgjengelig fra desember 2016, enten som option eller som en del av en safety pack.

ABA4 sørger for å stoppe vogntoget etter å ha advart føreren, enten med stillestående objekt eller bevegende objekt. © Fredrik Saugstad

To kortdistanseradarer holder oversikt over hele høyresiden med en bredde på 3,75 meter. Fungerer på bil, bil og henger, semisett og vogntog. Foto: Daimler

Sideguard

I tillegg lanseres endelig Sideguard Assist for salg, (har vært til testing i to år) som også kan gjenkjenne myke trafikanter.

Systemet advarer føreren om fotgjengere og syklister, men også hindringer på høyre side av hele vogntoget.

Det blir understreket at det fungerer på vogntog, ikke bare semisett som produsenten vanligvis bruker for å vise nyheter.

 

Sideguard Assist blir lansert for markedet etter IAA, føreren blir varslet med LED-trekant i A-stolpen og lydsignal om hindringer.

De små detaljene

Bedre effektivitet er nok en gang i fokus ved hjelp av forbedret innsprøytning, elektronikk, variabelt turbotrykk, redusert friksjon i Powershift3-gearkassa, forbedret cruise control, lavfriksjons motoroljer og en aldri så liten justering av frontspoiler.

På Actros skal summen av disse små detaljene gi en drivstoffbesparelse på fem prosent på OM 470 (10,7-literen), seks prosent på OM 471 (12,8-literen) og tre prosent på OM 473 (15,6-literen).

Mercedes-Benz Trucks har klart å redusere forbruket på 10,7 literen (OM 470) med fem prosent. Den kommer også i nytt effekttrinn på 456 hestekrefter og 2200 newtonmeter ved 1100 omdreininger. © Fredrik Saugstad

Mercedes PowerShift 3 med tolv trinn har blant annet fått nye tannhjul (det til høyre) med superjevn overflate med 95 prosent kontaktflate og så å si ingen glidefriksjon forekommer. Kassa er også blitt raskere mellom sjette og syvende trinn og har lavere vekt. © Fredrik Saugstad

Alltid tilkobla

Mercedes-Benz Trucks lanserer Uptime, på IAA. Dette er deres nye telematikksystem som gjør at lastebilen kommuniserer med Mercedes-Benz service sine servere kontinuerlig i nåtid.

Formålet er å øke oppetid og minske nedetid.

Alle bilens funksjoner overvåkes og analyseres. Mulige mindre feil blir informert via Uptime Customer Portal, men om det haster ringer Mercedes-Benz Service direkte til kunden.

Informasjon om nødvendige tiltak sendes direkte til nærmeste servicepunkt.

Verkstedet informeres

En annen fordel er at det faste serviceverkstedet har informasjon om nødvendige tiltak før bilen kommer inn til en planlagt service. På den måten skal man slippe to turer til verkstedet. Litt overvåkningsfølelse kan man nok få ved å vite at flåtesjefen alltid vet alt om bilen. For eksempel om føreren har fått signal om lavt Adblue-nivå og har trykket vekk advarselen uten å fylle på. Da kan det tenkes at det kommer en telefon fra flåtekontoret.

Mercedes har kjørt 1400 enheter fordelt på 16 testflåter og tilbakemeldingene skal være gode. Uptime blir tilgjengelig på Arocs og Actros etter IAA, men det krever Fleetboard og Uptime-hardware. For Norge er det ikke klart enda, men det kommer.

Transport-itunes

Daimler lanserer også en egen app «fleetboardstore» som er åpen for programutviklere, Mercedes beskriver den som itunes for transportbransjen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!