At en downsizing av motor skal gi to bilmodeller en merkbart bedre inntrykk, hadde vi ikke regnet med. Fra 2,2 til 2,0 liter i volum, med økt effekt, dreiemoment, økt komfort og langt bedre miljøprofil, lover det bra for de to store i Transit-familien.

Nå skal det sies at Ford har gjort endringer med fjæringen bak, hjuloppheng, støydemping og styrerespons i tillegg. Det er jo litt spesielt, særlig siden vi synes de nevnte punktene har vært svært bra på nyttekjøretøyene til Ford. Uansett, nå er det blitt enda bedre og kombinert med den nye dieselmotoren er inntrykket godt.

Motorstøy i kupeen er på personbilnivå og selv på tomgang er lite som hinter om en dieselmotor under panseret. Dieselknatringen er det vanskelig å høre noe til.

EcoBlue-motoren skal være den mest rafinerte dieselmotoren Ford noensinne har produsert. © Ford

EcoBlue

Den nye 2-liters dieselen har fått navnet EcoBlue ikke ulikt sine bensinssøsken som heter EcoBoost. 170-hesteren gjør begge utgavene trekkvillige og sterke, allerede fra lavt turtall.

Det er et lite turbolag om man trykker ned gasspedalen i andre gear, men så skjer det ting. Vi kjørte denne motoren i en 2-tonns transit i L3-utgave med 600 kilo varerommet, det var lekende lett. Så lett at vi blåste rett forbi vår avkjøring på autobahnen.

Samme rute med samme modell og nyttelast, men kun 105 hester gikk tregere opp i fart, men fortsatt virket den sterk og fin fra lavere turtall.

Gode på downsizing

Transit Custom med 130 hestekrefter sparket også villig vekk med 400 kilo i varerommet. Fin motorrespons, lavt støybilde og nesten ingen vibrasjoner fra motorrommet. Ford har rett og slett blitt gode på dette med downsizing.

Dette skal være den mest rafinerte dieselmotoren Ford noensinne har laget i følge Nick Pollard, sjefsingeniøren for EcoBlue-programmet.

Den settes opp for effekter fra 100 til 240 hestekrefter og blir å finne både i personbiler og nyttekjøretøy.

2-tonns Transit har også den samme kromstripa i nederste grill. Den store Transiten klarer seg godt med kun 105 hestekrefter og 600 kilo bak. © Fredrik Saugstad

Fotgjengeroppdagelse

De oppgraderte utgavene blir også tilgjengelige med personbilaktig teknologi, ikke minst fotgjengeroppdagelse som fortsatt er mer vanlig på premium personbiler.

Bilene får Active City Stop inntill 50 km/t, Adaptiv Cruise Control, Trafikkskiltgjenkjenning, blindsoneinformasjonssystem, avstandsvarsling, sidevindassistent, filskiftevarsler og filskifteassistent, anti-kollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, Sync 2 med nødhjelpsassistanse og ryggekamera og nvagasjon integrert fra fabrikk.

Vi likte den nye berøringskjermen på seks tommer i 2-tonns Transit. © Ford

21 liter Adblue

En Adblue-tank på 21 liter skal holde i 10.000 kilometer. EGR-systemet er for øvrig integrert i sylinderhodene.

Ford Transit Custom har allerede ankommet Norge med den nye motoren (uke 23).

2-tonns Transit ankommer første uka i juli, AWD-versjonen kommer senere i år.

Ad blue-tank på 21 liter skal holde i 10.000 kilometer © Fredrik Saugstad

Etterlengtet automat

Begge de to store Transitene kommer med automat mot slutten av året, noe både Ford-kunder og Ford-selgere kan se frem til.

Det vil kun bli tilgjengelig sammen med forhjulstrekk.

Mot slutten av året kommer sekstrinns automatkasse på Tranist Custom og 2-tonns Transit med forhjulstrekk. Den blir adaptiv, altså at den tilpasser seg kjørestilen og den blir optimert for start/stop. © Ford

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!