Hovedfokuset for kontrollene var dekkutrustning og bremser. Kontrollstasjonene på Svinesund, Ørje, Magnor og Østby har til sammen kontrollert 1389 tunge kjøretøy siden søndag. Langt flere har blitt sjekket idet de har passert over vekta på kontrollplassen.

- Vi foretar en kjapp sjekk av dekk og bremser på alle kjøretøy som passerer vekta. Dersom alt ser og høres greit ut, blir ofte kjøretøyet vinket videre. De som blir holdt igjen for kontroll havner i statistikken over kontrollerte, forklarer Geir Thomas Finstad, som er fagleder for utekontroll i Hedmark.

Bra dekk og kjetting

Både han og kollega Øyvind Grotterød i Østfold er godt fornøyd med vinterutrustningen til kjøretøyene.

- Det at de aller fleste av de vi hadde innom kontrollplassene våre hadde orden på dekk og kjetting, forteller meg at vi har gjort noe riktig. Den økte kontrollaktiviteten og den store oppmerksomheten vi har hatt på dette de siste årene har ført til bedre sikkerhet for alle som ferdes i trafikken. Det er veldig gledelig at bransjen har tatt dette inn over seg, sier Grotterød.

Fortsatt mye å ta tak i

Selv om resultatene når det gjelder dekk og kjetting var gode, var det likevel mye å ta tak i for kontrollørene på grensa.

- Vi har til sammen anmeldt 33 sjåfører og transportører for mange forskjellige forhold. Blant annet grove brudd på kjøre- og hviletidsregelene, manipulering av fartsskrivere og dårlig lastsikring, forteller Finstad.

- Det er fortsatt transportører og sjåfører som tar snarveier og som ødelegger for seg selv og andre. Disse er det viktig at vi luker ut fra trafikken, så vi kommer til å stå på videre for at alle skal komme trygt fram, sier Grotterød.

Tallenes tale

99 av de 1389 som har blitt kontrollert fikk gebyr for dekk. 182 fikk kjøreforbud av forskjellige forhold. 33 anmeldelser til politiet, de fleste behandlet av politiet på stedet. Det var tre førere som fikk førerkort beslaglagt av politiet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!