I helgen ble en litauisk varetaxi med henger stoppet ved Jessheim.

Det har blitt et relativt vanlig syn på norske veier med store varebiler, gjerne med alkove, som frakter gods. Disse bilene er ofte ikke underlagt kjøre- og hviletid, men kan naturligvis heller ikke frakte mye på lovlig vis.

Allikevel stanses en rekke av disse bilene. Ofte med overlass.

I helgens tilfelle dreier det seg om en Volkswagen LT med henger som ble stoppet. Så lenge hengeren er med, er sjåføren underlagt kjøre- og hviletid. Her var det også tydelig at det dreide seg om frakt mot vederlag som er løyvepliktig.

For tung, manglet bremser, løyve og skriver

Ifølge Bjørn Uno Rogneby ved Utekontrollen på Romerike veide bil og henger 3600 kilo tom. Lovlig kunne sjåføren ha med 800 kilo på hengeren, men ifølge fraktpapirene hadde han hatt fire tonn last.

I tillegg var bremsene på hengeren i svært dårlig forfatning, med bare litt bremsekraft på den ene akselen.

Samme liauiske transportør er stanset i Norge med liknende forhold tidligere.

Nå er både sjåfør og transportør anmeldt. Sjåføren har vedtatt et forelegg på 15.000 kroner.

- Dette er viktig å slå ned på, forteller Rogneby til tungt.no. Slike transporter konkurrerer helt klart med lastebilnæringen og er med på å ødelegge for den seriøse transporten. Vi anmelder stadig oftere denne typen transport, forteller han.

Bring og Ringnes

Ofte er slike transporter av sporadisk art. Men i dette tilfellet var store aktører involvert. Ifølge fraktbrevet er nemlig både Bring og Ringnes blant oppdragsgiverne.

Bring forteller i en epost til tungt.no at deres bestilling var en last fra Litauen på 1400 kilo. - Vi skal nå følge opp den aktuelle leverandøren. Vi stiller strenge krav til våre underleverandører, og de har skrevet under på at de skal følge norske lover og regler. Eventuelle brudd vil bli fulgt opp og får konsekvenser for vårt videre samarbeid, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Tilsvarende skriver også Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef hos Ringnes. - Dette er ukjent for oss, men vi kommer til å følge opp saken mot den aktuelle leverandøren. Det er veldig bra at slike feil og mangler blir avdekket. Trafikksikkerhet står høyt på dagsorden i Ringnes. Det samme forventer vi  av våre leverandører og deres underleverandører, avslutter han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!