2016 ble som du kan lese her et jubelår for varebilselgerne, et rekordår i moderne tid og 8 prosent bedre enn 2015.

Og tross forventninger til det motsatte (grunnet avgiftsendringer fra 1. januar og «hamstring» før årsskiftet): Starten på 2017 tegner til ytterligere vekst.

Ved inngangen til mars lå ifølge OFV antall registrerte varebiler 2,4 prosent over tilsvarende tall fra i fjor. Total er det levert ut 4480 varebiler i Norge.

Men på tross av hva enkelt medieoppslag antyder: Elbilandelen er mikroskopisk. Og den er synkende.

Det er hittil registrert 91 elektriske varebiler… Som er 30 prosent lavere enn tilsvarende periode i fjor.

Topp 10 hittil i 2017

Men selv om vi ser bort fra elbilene, er det ikke bare vinnere hittil i 2017.

1. VW. Det er først og fremst Volkswagen som har skutt fart i 2017, fra en allerede svært dominerende posisjon. Nå har de 34,5 prosent markedsandel. Og det er den mellomstore Transporter som står for det meste av økningen.

2. Ford. Også Ford øker med rundt 13 prosent, til 15,8 prosent andel. Økningen er godt fordelt på modellene, men i likhet med hos VW har pickupmodellen (Ford Ranger) økt prosentvis kraftig hittil i år.

3-5. På tredje og fjerde plass har to av de store BOS-merkene (Peugeot og Mercedes) fått en tang start på året. Men som hyggelig plaster på såret har Citroen, som tapte svært mye andeler i fjor, fått en pangstart med 63 prosent økning.

6. Toyota er dermed forvist til 6. plass igjen, selv med hyggelig økning på over 20 prosent. Det er ProAce som har startet året sterkt, men også nye Hilux

Citroens 6. plass skyldes en tilbakegang på 20 prosent i et voksende marked. Sett utenfra er det vanskelig å forstå annet enn at volumselgeren Berlingo er ofret til fordel for en overnevnt bil fra samme importørhus.

7. Nissan, fortsetter en fin veksttrend selv med svakere elbilsalg av NV200. Det er NP300 og NV300 som gjør jobben.

8-10. Her er det tre merker som alle taper terreng med 30-40 prosent så langt i år: Opel, Renault og Fiat.

Hvem som mangler???

Jepp. Isuzu. Fra en fin 7. plass i 2016 (som bare var til å ta av seg hatten for da de kun har en eneste modell, pickupen D-Max), ligger de nå nede på 21. plass. Mens de i fjor hadde levert ut 53 biler så langt, er årets tall seks biler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!