Da kravet om obligatorisk bombrikke ble innført, kom storkontrollene samme uke. Bare i Region Øst ble mer enn 16.000 tunge kjøretøy kontrollerte i løpet av kort tid.

Kontrollørene så om bilene hadde brikke, og kontrollerte deretter brikken. Svært mange fikk feilaktig gebyrer - de hadde avtale på peronbil og ikke tunge kjøretøy. Det viste seg å være en gedigen feil hovedsakelig fra bomselskapene. Det kan ikke vegvesenet belastes for.

I kontrolløyemed fungerte nemlig praksisen. Brikke og avtale ble kontrollert.

Men det var bare i starten.

Store svakheter

Vegvesenet hadde nemlig i startfasen tilgang på en abonnement-database som viste om bombrikkene hadde abonnement.

Denne tilgangen ble borte etter noen måneder.

Derfor gikk de over til såkalt «visuell kontroll» av bombrikkene. I realiteten betød dette at kontrollørene bare kikket i ruta om brikka var der - ikke om den virket eller hadde abonnement.

Dermed var det fritt frem for bom-svindel.

Nå fungerer systemet igjen

Slik er det ikke lenger. For noen få måneder tilbake fikk nemlig vegvesenet på nytt tilgang til en abonnement-database og kan derfor nå sjekke om bombrikkene er tilknyttet korrekt abonnement.

Den siste tiden er mange lastebiler stanset. Kontrollører vi har pratet med, forteller at de ukentlig stopper flere - også norske - biler som riktignok har brikke, men som ikke har abonnement.

Hvor mange som har visst, og gamblet på at det holdt å ha tom brikke i vinduet, skal vi ikke spekulere i.

Uansett - den tiden er nå over og kanskje bør man selv sjekke at avtalen man har er korrekt. Det kan fort bli dyrt ellers.

Les også: Fikk bombrikkebot på 56.000 kroner

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!