Onsdag stoppet kontrollørene ved Jessheim Trafikkstasjon en makedonsk sjåfør som kjørte for et bulgarsk-makedonsk firma.

Det viste seg fort at sjåføren ikke hadde førerattest og at han dessuten kjørte på annenmanns sjåførkort. Transportørens løyve hadde dessuten gått ut i januar.

Den svært lite samarbeidsvillige sjåføren innrømte etterhvert at sjåførkortet ikke tilhørte ham, men derimot sjefen hans som vitterlig aldri har kjørt denne bilen.

Da kontrollørene ser på utskriften, ser de at sjåføren har kjørt svært mye den siste tiden.

- Det ser ut som om han begynte å kjøre denne bilen helt i starten av juni og at han deretter stort sett bare har kjørt, uten å hvile noe særlig siden. De siste 20 dagene har han ikke hatt noen ukeshvil. Det forteller Bjørn Uno Rogneby ved utekontrollen Romerike. Bilen har ikke tidligere vært stanset i Norge og oppdragsgiverne har variert.

Gått utelukkende Sverige-Norge

Flere av døgnhvilene er ned mot 3 timer og den verste er på 1.22, fortsetter han. Så korte stopp blir naturligvis ikke godkjent som døgnhvil og det ble dermed mange tidsperioder som registreres med opp mot 30 timers kjøring.

Bilen var tom da den ble stoppet, men ut fra skriveren ser man at bilen utelukkende har gått Sverige-Norge. Svært mange start og stopp ligger i Sverige. Det er dermed mistanke om utstrakte kabotasjeturer der.

- Vi har skrevet en grundig anmeldelse til politiet der vi både påpeker det konkurransevridende og det åpenbare trafikkfarlige med slike sjåfører på norske veier, forteller Rogneby og avslutter med at de har anmodet politiet om å frata føreretten og utvise sjåføren fra Norge.

Bilen står nå fastlåst frem til ny sjåfør kommer med et nytt, gyldig løyve.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!