Gjennomsnittlig kjører en personbil fire millioner kilometer mellom hver gang den er innblandet i en ulykke med personskade. En lastebil kjører i overkant av seks millioner kilometer.

20 drepte, 24 hardt skadde og 171 lettere skadde i årene 2007-2011. Det er tall som Vegdirektoratet har vist Dagbladet og som gjenspeiler ulykkesomfanget fra utenlandske vogntog i Norge.

- Sjåførene utsetter seg selv for fare og andre for livsfare, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp i Personskadeforbundet til NTB og henviser til utenlandske tikkende bomber som de ønsker mer penger for å kontrollere.

DET har forsåvidt vi i TransportMagasinet også ved flere anledninger gjort, ofte med rette.

Opplest og vedtatt at utlendingene er farlige

Det er vanskelig å debattere noe som allerede er opplest og vedtatt. Frykten for utlendingene bidrar til at vi bruker alle knagger vi kan finne for å fremstille dem som farlige, useriøse, konkurransevridende og en trussel for norsk transportnæring.

Det er de ofte også. Det er ikke det dette skal handle om. Dette skal ikke handle om kjettingbruk, boggiløft, kabotasje, sosial dumping, dieseltyverier, eller brudd på kjøre- og hviletid heller.

Det skal handle om hvordan vi pynter bruden.

Dagbladets sak handler nemlig i realiteten ikke om utlendinger.

Ved å spille på frykt, forsterkes den. Alle vet at utenlandske vogntog er skremmende. For bransjen er de et økonomisk problem hele året, men for tante Olga på bytur i sin lille Fiat er de mest skremmende på vinteren.

Utlendinger på glatta er noe dritt og ved å være selektiv nok med statistisk materiale, har man et godt løssalgspoeng.

Det er det dette handler om. Pynt bruden. NTB gjorde en kjapp saksing av Dagbladets nevnte sak og fikk den på trykk i ikke mindre enn 55 ulike lokalaviser den 30. november.

For en djevelens advokat er det nærliggende å undres litt over tallene.

De sier ingenting om hvem som hadde skylden ved ulykkene, hvor mange som sannsynligvis var selvdrap eller skyldtes dårlig utstyr eller sjåføren. Ei heller - måtte Gud forby - hvor mange norske vogntog som var innblandet i samme type ulykker i samme tidsperiode.

Ville man da miste bunnen i en god sak?

Totalt 147 dødsulykker med vogntog involvert

Ved å søke på Statistisk sentralbyrås sider fant vi at det i perioden var 147 dødsulykker totalt der vogntog var involvert.

Altså: 20 døde i ulykker der utenlandske vogntog var involvert og 127 døde der norske vogntog var innblandet.

Så lenge antallet norske biler langs veien heldigvis fortsatt overstiger utlendingenes, vil det naturligvis ikke vise noe korrekt bilde - men det gir et visst pekepinn på at det muligens ikke bare er utlendinger som er involvert i dødsulykker allikevel.

Hovedbildet er forøvrig tatt femhundre meter fra hjemmekontoret til undertegnede og involverte en polsk sjåfør i en dødsulykke. Han er i statistikken selv om det var personbilen som kom over i kjørebanen hans. Nå er hans tilfelle med på å legitimere frykten for utlendinger, spesielt vinterstid - selv om denne ulykken skjedde en varm høstdag og sjåføren overhodet ikke kunne klandres.

Historien bak bildet finner du her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!