– Vi ønsker at norske transportører konkurrerer på rettferdige vilkår mot utenlandske transportører. Derfor har vi skjerpet en del krav til næringen, samtidig som vi har økt kontrollvirksomheten og reaksjonene betydelig. En viktig forutsetning er krav om obligatorisk brikke, foteller Solvik-Olsen.

Det har i alle år vært en vedtatt sannhet at en stor andel av de utenlandske tunge kjøretøyene ikke betalte for seg i bomringene.

Så var da også dette utgangspunktet da den nåværende regjeringen innførte obligatorisk brikke for alle tunge kjøretøy.

Nå legger samferdselsministeren ut de første offisielle tallene etter at påbudet har vart i litt over ett år.

Ifølge Ketil Solvik-Olsen betaler nå hele 97% av de utenlandske transportørene fakturaene sine.

Per 1. april 2016 er det 179 552 utenlandskregistrerte tunge kjøretøy over 3,5 tonn som har AutoPASS-hovedavtale. Nå har de aller fleste som omfattes av obligatorisk brikke for tunge kjøretøy brikke, og ved kontroller er det under 1 prosent som mangler brikke, og blir ilagt gebyr for dette.

- Skal vi først ha bompenger, må vi sikre at alle i transportnæringen betaler sin andel, noe annet vil være svært konkurransevridende, sier Solvik-Olsen i en presseuttalelse.

Dermed er det kanskje duket for to streker under et svar som en hel bransje tidligere har satt spørsmålstegn ved - nemlig om utlendingene nå betaler eller ikke.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!