På vårparten gikk bilder av hybridtrekkvogna Nikola One som en farsott på sosiale lastebilnettsteder.

Bilen veier 9,5 tonn og reklamerer med at man slipper rekkeviddeangst de første 200 milene. Om ca 100 dager sjokker den første bilen ut av fabrikken.

 - Ja, den blir nok fin å legge kjetting på, lød en av kommentarene. Få hadde vel trodd at vi skulle kunne møte et eksemplar av arten noensinne.

Nå kan det dog hende at vi går svært så elektrifiserte, ja rett ut spennende, tider i møte.

Tine har nemlig nettopp bestilt en Nikola One fra USA. Nå vil de teste den på tank- og mellomtransport i Norge.

- Leveringstiden er to-tre år og vil avhenge av servicepartnere, registrering og en avklaring om hvor man kan få lov til å kjøre i Norge, skriver Tine selv i en mail til tungt.no.

Men hvordan er det med lengde og vekt da?

Settet, slik Tine ser for seg, vil være 25 meter. Altså innenfor rammene til et modulvogntog. Tine vil søke om dispensasjon for å kjøre med 60 tonn og det vil være langtransport, fortrinnsvis tank, mellom Oslo og Trondheim som er målet.

Uansett mål - reklameeffekten vil være formidabel. Det vedder vi en halvliter skummet på!

Tine ønsker primært å prøve ut bilen som trekkvogn for tanktransport over større avstander. - Miljøvennlige løsninger framover vil nok ikke hvile på én teknologi eller energibærer - men flere. Nikola One kan være en av dem. Det er i hvert fall derfor vi ønsker å teste den ut, skriver Tine i en mail til tungt.no © Tine

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!