Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder ved Statens vegvesen på Jessheim opplever ofte at sjåfører endrer forklaringer underveis ettersom de blir avslørt for ulovligheter.

I juni ble denne DAFen stoppet. Det viste seg at bilen kjørte nonstop Norge-Sverige og at den makedonske sjåføren hadde døgnhviler ned mot en time og 22 minutter. Sjåføren hadde ikke førerattest og kjørte på annenmanns sjåførkort. Dessuten hadde ikke transportøren løyve. Med andre ord en transport som aldri burde vært på norske veier.

Les også: Vær glad denne sjåføren ble stanset

Sjåføren ble utvist og bilen ble stående fastlåst på Jessheim trafikkstasjon til en ny sjåfør kom med et gyldig løyve.

Kort tid etterpå ble DAFen solgt til et annet utenlandsk firma og forsvant ut av landet.

Men forrige fredag ble jammen samme bil stanset igjen. Og ting var ikke stort bedre på stell denne gangen.

Skiftet fra digital til analog skriver

- Ja, bilen var på vei fra Gardermoen på vei sørover da vi hanket ham inn, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim Trafikkstasjon. Da vi sjekket skriveren, viste skiven riktignok strekningen fra Gardermoen og sørover, men ingen skiver viste noe om hvordan sjåføren hadde kommet seg til Gardermoen. Det hadde ikke sjåføren noen forklaring på. Etterhvert fremgikk det at han hadde byttet skive, men han visste ikke helt hvorfor han hadde gjort dette heller, forklarer Rogneby.

Sjåføren har både bulgarsk og makedonsk pass, en ikke uvanlig kombinasjon ettersom makedonske sjåfører ikke kan kjøre i EU uten særskilt tillatelse, mens det er fritt frem for bulgarske sjåfører.

Det interessant er dog at da vi sist stoppet bilen, hadde den digital skriver. Nå hadde den analog.

Det er naturligvis ikke tillatt å skifte fra digital til analog skriver og skriveren var heller ikke kalibrert og tilhørte originalt en Iveco.

Endret forklaringer underveis

Vi ga transportøren valget mellom å skaffe til veie den originale skriveren eller å installere en ny digital. Den originale dukket opp et par dager senere. Dermed spurte vi etter sjåførens sjåførkort, men noe slikt hadde han ikke. Nå kan vi dog hente ut opplysninger om sjåførene fra den digitale skriveren, og der dukket navnet til sjåføren opp. Dermed endret sjåføren forklaring igjen og hevdet at han hadde glemt sjåførkortet hjemme.

Sjåføren har vedtatt en bot på 20.000 kroner i tillegg til at han måtte betale verkstedet 4500 for montering og kalibrering av skriveren.

Bilen ble senere hentet av en sjåfør med bulgarske papirer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!