Det ligger nok litt prestisje i akkurat dette innkjøpet som byrådet i Madrid nylig har gjort. Det er nemlig slik at disse kjøretøyene kun produseres ved Iveco-fabrikken nettopp i Madrid. Kortreiste biler, altså.

Men Iveco reklamerer med mer. I tillegg til å redusere utslippene, kjennes det også i lommeboka.

Drivstoffkostnaden er vesentlig lavere og mest interessant er at TCO (som betyr Total Cost of Ownership) skal være 10% lavere enn tilsvarende dieselbiler.

Taushet er gull

I tillegg er motoren fra 50 til 75% stillere enn en Euro VI dieselmotor. Det innebærer at Stralis CNG reduserer støynivået fra 3 til 6 desibel sammenlignet med dieseldrevne lastebiler i samme effektklasse. Det er i seg selv bedre arbeidsmiljø for sjåførene.

Kort om bilene

  • Lastebilene har en Iveco Cursor 8-motor for komprimert naturgass (CNG) som yter 330 hk. Bilene har automatgirkasse med integrert retarder. Kjøretøyene har åtte CNG-tanker med en samlet kapasitet på 640 liter.
  • Naturgass (eller metan) blir lagret i gassform med et trykk på 200 bar som en regulator reduserer i to trinn før gassen sprøytes inn i motoren. Drivstoffet er mye renere enn annet fossilt drivstoff og har 95% mindre partikkelutslipp enn diesel, 35% mindre NOx og 10% mindre CO2, ifølge en pressemelding fra Iveco.
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!