De har sett det komme. Likevel er både SR og andre overrasket over omfanget denne nedgangen har fått. SR har de siste fire årene beveget seg gradvis fra å være en rendyrket transportør innen olje og gass, til i dag å drive med svært mye annet også.

Fortsatt omstilling

Strategiske oppkjøp de siste årene har gitt bedriften flere ben å stå på.

Likevel må de nå kutte 20 vogntog og legger med det om langtransportavdelingen i selskapet.

- For to-tre år siden var 95 prosent av vår omsetning knyttet til olje- og gassindustrien. I dag er vi nede på rundt 75 prosent og jeg tror vi er helt nødt til å komme ned under 50 prosent i løpet av de neste to årene, sier administrerende direktør Kjell Fjeldheim i SR Group.

Dramatisk

Nedgangen for transportoppdragene i Rogaland var i 2015 på hele 40 prosent i dette segmentet.

- Vi startet i fjor med å si opp alle ledere i selskapet, så kuttet vi i administrasjonen og nå er dessverre turen kommet til sjåførene. Vi kuttet kostnader i fjor tilsvarende 17 millioner kroner og i år må vi nok kutte ytterligere 30 millioner, tror Fjeldheim.

Etter 35 års opptur opplever SR Group nå for første gang en nedgang i omsetningen

- Langtransport er en liten del av det vi driver med. Av 150 løyver snakker vi her om drøyt 20 biler som skal fases ut. Vi har prøvd å skåne sjåførene lengst mulig, men i og med at vi ser nedgangen fortsetter, er det ingen vei utenom, avslutter Fjeldheim.

Hele intervjuet med Fjeldheim kan du lese i neste utgave av TransportMagasinet.

Supplybåtene går i opplag på grunn av manglende aktivitet i Nordsjøen. Det går kraftig ut over transportørene som lever av å forsyne dem med gods. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!