Svingskiven er stemplet fast for ikke å bekunne bevege seg på tradisjonell måte i forhold til hengeren. Det er det svingkransen den ligger på som skal sørge for. © Frode Tellevik

Som fast transportør for blant andre Felleskjøpet, har han lært seg noen tjuvtriks av bøndene i Vestfold og Telemark. Som å stå opp grytidlig, for eksempel. Klokken har knapt passert seks om morgenen og vi er på tur til dagens første levering, trelast til Holmestrand.

Anledningen er det halvannen måned gamle modulvogntoget han har investert i. Vi skal få se det i praksis, og da må man være våken når det skjer.

Bjørnar Nilsen eier to vogntog og driver Brødrene Nilsen Eftf. Transport. Begge går for Felleskjøpet, men selv kjører han en del trelast også, mest for å få til lass begge veier.

Da han skulle bytte ut det slitne vogntoget sitt, tok han først en prat med en kollega i Norgesfôr som han visste kjørte modulvogntog.

- Jeg tenkte at jeg en gang i livet ville bestille alt nytt og da skulle det være optimalt på alle måter. Jeg kontaktet E18 Trucksenter og vi begynte å tegne, forteller Bjørnar.

Siden dette ville bli et såkalt paragrafvogntog, gjorde han i tillegg en henvendelse til Statens vegvesen, for å få med seg en derfra gjennom byggeprosessen.

- Jeg ville ikke bygge i utlandet for så å oppleve at myndighetene sto og lo av meg når jeg fikk bilen hjem. Derfor spurte jeg dem om alt jeg lurte på underveis og jeg fikk alltid svar. Det er mange feller å gå i på en sånn bil som dette, fastslår Bjørnar.

Vogntoget er bygget opp i tre enheter. Lastebilen, en dolly og en semihenger.

En av de viktige opplysningene han fikk fra Statens vegvesen, var at det nå ikke lenger er lov til å bygge slepehengerfeste på denne type henger.

Kun kjerredrag er tillatt hvis man skal trekke en dolly nå, ifølge eieren.

Foran den spesielle hengeren jobber en Volvo FH750 for å få levert gjødsel og kraftfôr til gårdsbrukene i Vest-Telemark © Frode Tellevik

50 tonn totalvekt - lengde 19,485 meter. © Frode Tellevik

60 tonn totalvekt - lengde 21,485 meter. © Frode Tellevik

Dollyen er festet til bilen ved hjelp av kjerredrag med to meter uttrekk. © Frode Tellevik

Fôrsekkene fra Felleskjøpet liker seg best uten fuktighet. Presenning er derfor dagligdags for Bjørnar Nilsen når han laster ved anlegget på Kambo. © Frode Tellevik

Sving og løft

Denne hengeren er akkurat lik den forrige Bjørnar hadde, både utseendemessig og lengdemessig, selv om den var treakslet.

Forskjellen er at han nå kan laste til 60 tonn hvis han trekker ut kjerredraget to meter.

Da kreves det 19 meter fra foraksel på bil til siste på hengeren. Er avstanden 18 meter, tillates det 57 tonn. Det stilles også krav til avstand mellom siste aksel på dolly og siste på henger for å få lastet ut hengeren med full tonnasje på 27 tonn.

Her er det altså penger å tjene for en som kjører på tonnpris.

- Derfor fikk jeg laget to hull i draget, så jeg kan benytte meg av alle tre lengdene. Vi la også siste aksel på hengeren så langt bak som det gikk, sier han.

For å bøte på svingradiusen, som begynte å slite med kravene med så lang akselavstand, valgte man friksjonsstyrt sving bakerst på hengeren i tillegg til at akselen kan løftes.

- Det oppdaget jeg da jeg lå bak en tømmerbil en gang, at den siste på hengeren var løftet. På mange måter er jo denne bilen bygget opp som en tømmerbil, bare at jeg har plan og karmer. Settet er bygget opp 100 prosent i henhold til alt av lover og regler, smiler eieren. Han er godt fornøyd med jobben som er gjort.

- Tidligere har jeg bestandig vært hos Hengsrød og bygget biler, så det var en ny vri for meg å handle hos E18 Trucksenter, som bygger i Polen.

Vi tegnet bilen i detalj og jeg var en tur i Polen under byggeprosessen. Likevel var det noen småting vi måtte justere da bilen kom til Norge, men ingen store greier. Både dolly og semihenger ble bygget opp fra bunnen av ved verkstedene der nede. Byggetiden på ni måneder trakk inntrykket litt ned, men det ordnet seg da han fikk beholde innbyttebilen noen måneder ekstra.

Har listen klar

Foran den spesielle hengeren jobber en Volvo FH750 for å få levert gjødsel og kraftfôr til gårdsbrukene i Vest-Telemark. Bjørnar laster på anlegget ved  Kambo i Moss eller hos Yara på Herøya og kjører faste ruter til området rundt Kviteseid og Vrådal.

Det er på lassene for Felleskjøpet denne hengeren kommer til sin rett. Nå håper han bare på at det åpnes enda flere veier for modulvogntog i områdene han ferdes til daglig.

- Jeg har listen klar over hvilke veier jeg gjerne vil ha åpnet for modul og har fått NLF til å hjelpe meg med søknaden. Du kan kanskje si jeg har bygget litt for fremtiden. Foreløpig må jeg finne en bonde jeg kan kjøre lovlig til og losse litt der, før jeg skyver draget sammen og fortsetter med 50 tonn, forklarer han.

Gårdsveiene i Vest-Telemark skal få kjørt seg hvis han får det som han vil.

- Tømmerbilene får jo kjøre med 60 tonn nesten over alt nå, så jeg håper vi også slipper til snart, legger han til. Til vinteren skal han prøve seg med tandem også, for første gang. Enda et triks han har snappet opp fra sine kolleger i tømmertransporten.

Hva skjer forresten med forbruket når man øker til 60 tonn?

- Det går en knapp liter ekstra når jeg øker fra 52 til 60 tonn totalvekt. I praksis får jeg med åtte tonn mer last da. 40 tonn istedet for 32, avslutter en optimistisk Bjørnar Nilsen.

Nå er det opp til samferdselsmyndighetene å øke lønnsomheten på dette settet i tiden fremover.

For Bjørnar Nilsen var det viktig å bygge solid. Vogntoget som går halvt om halvt på trelast og bigbags fra Felleskjøpet har en egenvekt på 22 tonn. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!