De siste årene har kampen mot økonomisk kriminalitet i transportbransjen vært agenda i Sverige. Mange husker kanskje fanesaken der Andreassons åkeri, som kjører mye i Norge, ble anmeldt. De ansatte ikke sine sjåfører, men lot dem opptre som selvstendig næringsdrivende med postadresse i Polen. Dermed unngikk de skatt, feriepenger og alle sosiale utgifter.

Kreative løsninger er det mange av. Kriminelle også. Nå har det svenske skatteverket plukket ut 100 bedrifter der de mistenker lovbrudd.

Foreløpig er de bare gjennom halvparten av bunken, men tallene burde sjokkere:

- Av de 50 bedriftene vi har gått etter i sømmene, finner vi feil i 40 av dem. De får nå krav om etterbetaling av drøye 44 millioner kroner i skatt og avgifter.

Dessuten skal vi utrede mer enn 1000 sjåfører fra ulike land for å se hvor de skal betale sine skatter. Det forteller Skattevesenets Pia Bergman til svensk tv.

Svenskene har fått kjenne den useriøse delen av transportbransjen tidligere enn her i Norge. Svært mange svenske transportører sliter grunnet nærheten til kontinentet og paradoksalt stadig færre kontroller langs veien.

Vi har dessuten registrert at flere svenske transportører har opprettet selskapet i utlandet og kjører i skandinavia med sjåfører som omtrent ikke tjener noenting. Mange husker latviske Dinotrans, der den svenske eieren fløy inn fillipinske sjåfører. De kjørte i Norge. Det er heller ikke mer enn en uke siden tungt.no kunne avsløre at svenskeide Daniel Gustafsson med sitt estiske firma kun betalte sine rumenske sjåfører en femtilapp i timen og at de måtte kjøre langt mer enn lovlig - også her i Norge.

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!