Det er alltid farlig å skrive at noe er først eller størst. Det har svært ofte vist seg at det ikke er tilfelle. Derfor skriver vi ikke det. Men vi kan skrive at det er verdens første leveranse fra en selvkjørende Volvo-lastebil som nå er utført. Iallefall verdens første øl-leveranse.

For den som trodde at det ville innebære spesielt glamorøst gods på det som hevdes å være første reelle transportoppdrag, får ikke rekke opp hånden. Leveransen besto nemlig av 50.000 bokser Budweiser.

Tungt.no har tidligere omtalt Ubers selvkjørende lastebiler.

Les også: Selvkjørende Uber-lastebiler i sikte

Otto lager teknologi for selvkjørende lastebiler og Uber skal sette transportkjøper og transportør i kontakt. Uber kjøpte en stor del av selskapet Otto i fjor sommer for omkring 680 millioner dollar og har senere kjørt tester med en Volvo VNL 780 i Nevada.

Nå har de nylig rullet forbi en milepæl etter at bilen har fraktet øl omkring 20 mil på egenhånd mens sjåføren kunne sitte bak i hytta og bedrive yoga om han ville.

Neida. Sjåføren er ikke overflødig. Det måtte en sjåfør til for å ratte bilen frem til motorveien. Det er bare der teknologien funker. Dessuten er det visse lovkrav - selv i USA - om at en sjåfør må følge med. Skjønt, vi tror vel teknologien behøver en stø sjåførhånd på rattet i overskuelig fremtid ennå. Iallefall om man ser bort fra de rette lange strekkene.

Settet har montert en rekke kameraer, sensorer og hardware for 30.000 dollar. Under testturen var snittfarten rundt 90 km/t. Og transporten.... Den gikk i boks!

Video

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!