Føreren av denne DAF´en brøt opp hjullåsen og stakk av tidligere i år. Han ble stanset i Sverige. © Statens vegvesen

Denne løsningen bruker britene. Her hjelper det ikke å skru ut boltene.

Den lenge etterlengtede hjullåsen ble først brukt for å klampe et vogntog i Norge i januar 2014. Det var i et prøveprosjekt på Sørlandet og det juridiske rundt det hele var i svakeste laget. Blant annet måtte sjåføren vedta boten for at man kunne holde igjen kjøretøyet.

Men i desember samme år var dette rettet opp i og en god ordning med hjullås ble permanent. Dermed skulle man tro at spesielt utlendinger ikke lenger kunne stikke av for å unndra seg straff.

Så enkelt har det ikke vært.

Torsdag meldte flere medier om en utenlandsk sjåfør som hadde brutt opp hjullåsen og stukket fra kontroll på Krossmoen.

Les også: Versting brøt opp hjullåsen og stakk fra Vegvesenet

På vårparten var det også en kar som brøt opp hjullåsen og kjørte avgårde med store skader i fronten. Han ble til slutt tatt av svensk politi i Uddevalla.

Vi vet at det i innføringsfasen her hjemme ble vurdert ulike typer hjullås. I England benyttes for eksempel en type lås der sjåføren ikke kan skru av boltene for å demontere låsen.

I Norge har det såvidt vi vet, ikke vært store problemer med løsningen vi har valgt. Men en stor svakhet har det vært:

Selve hengelåsen som originalt fulgte med vegvesenets valgte hjullås, er for svak.

Den kan faktisk files rett over med en baufil.

- Det er ikke herdet metall i den originalt medfølgende hengelåsen som vi bruker til å låse fast hjullåsen med, forklarer Dag Rykkje ved Statens vegvesen på Voss.

I fjor hadde vi faktisk en estlender som saget av låsen med en enkelt baufil. Estlenderen ble heller ikke funnet igjen.

"Vossamodellen"

Derfor har vi kjøpt nye, kraftige hengelåser med herdet metall. Vi kaller vår utgave for «Vossa-modellen», flirer Rykkje som også forteller at de originale låsene hadde en universal-nøkkel. - Alle låsene kunne låses opp med samme nøkkel. Det kan man ikke gjøre med vår modell der vi har egne nøkler til hver lås, avslutter han og sier at den beste metoden for å unngå at noen reiser er å oppbevare løyve, vognkort og fraktdokumentene til forholdene er ordnet.

Det betyr altså at man kan stikke av fra hjullåsen flere steder i Norge, men ikke på Voss. Der er situasjonen fastlåst!

- Så enkelt kan det løses. - Vi kaller den "Vossa-modellen" forteller Dag Rykkje ved Statens vegvesen på Voss. De har handlet kraftige hengelåser som erstatning for de originale låsene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!