Volvo har alltid vært godt representert i lokalene i Rindal. Vi kan forstå hvorfor. © Foto: Rognskog Bil

Tungt.no er på Nord-Møre, like sør for fylkesgrensen til Sør-Trøndelag. Det vesle tettstedet Rindal er preget av landbruk og tilbakelent landsbyliv. Det er her Harald Rognskog har videreutviklet familieverkstedet til å bli en av landets fremste eksponenter for utvendig staffasje til lastebilfolket.

I snitt ruller det en bil i uken ut fra hallene her.

Kamp

Et naturlig spørsmål å starte med er kanskje hvordan han opplever konkurransen fra nettopp Danmark. Flere norske bileiere savnet norske alternativer og sendte i stedet bilene sine over Skagerrak, samtidig som de mente danskene holdt en kvalitet og en pris det var vanskelig å matche.

- Det er helt klart en kamp på kroner og øre, det vi driver med her. De danske påbyggerne ligger nok og lurer i bakgrunnen når vi diskuterer pris med kundene våre, men samtidig har jeg ikke fått følelsen av at det er noe priskrig ute og går. Denne type påbygg dreier seg ofte om håndarbeid og tilpasning av detaljer, noe som driver opp timeantallet. Vi blir ikke rike på dette, for å si det slik. Vi er seks ansatte som omsetter for knappe ti millioner kroner og bygger omkring 50 lastebiler i året. Som i deler av lastebilbransjen ellers, er det entusiasmen som driver oss. Hadde vi bare kunnet bygge fine biler uten å tenke økonomi, hadde dette vært paradis, smiler Harald.

Bilberger

Han lever godt slik omsetningen er i dag, men erkjenner at han neppe ville klart å få med en investor på laget.

Han begynte å snuse på denne type påbygg for rundt ti år siden. Før den tid var det bilberging og eget verksted i regi av faren John det meste dreide seg om. Bergingsveteranen er kjent for å ha bygget sine egne bergingsbiler i alle år. Den første på slutten av 60-tallet. Den siste er fortsatt i drift hos Nord-Møre Bilberging.

For tre år siden avsluttet familien Rognskog sin over 40 år lange bilbergerkarriere. Nå fungerer John i stedet som mentor for Bjørn Arne Østbø i Surnadal, som overtok distriktet.

Landsdekkende

For rundt ti år siden skjedde det altså noe som fikk Rognskog til å endre kurs. Flere og flere spurte om ikke Harald kunne bygge opp en bil til dem. Gjerne i forbindelse med overflytting av påbygg.

- En av de første vi bygget opp var en ny MAN, for en kunde i Trondheim. Jeg husker selgeren var meget skeptisk til hele prosjektet, men jeg fikk aller nådigst komme med et tilbud. MAN solgte mye bil på den tiden og da jeg fikk vist dem hva vi kunne, tok det helt av. Vi fikk mange bestillinger i tiden som fulgte. Jeg tror ikke de solgte en eneste bil uten sideskjørt etter at vi bygget opp den første trekkvognen.

Renault

Etter oppstarten med MAN, kom Renault på banen. De kunne på den tiden ikke levere trekkvogner med 6x2 og Rognskog tok på seg jobben med å bygge om langchassis til trekkvogner for norske kunder. Siden ble Renault en del av Volvo og nordmøringene fulgte med på lasset.

- Vi bygget opp demobiler til Wist Last og Buss da den nye FHen kom, med blant annet gangbrett og kjettingkasser.

Harald mener styrken til Rognskog Bil nå er kvaliteten. Det de leverer skal være dønn solid og tåle norske kjerreveier. Fra å være en lokal aktør, bygger Rognskog i dag biler til det meste av landet.

Bilbergerlegenden John Rognskog (72) er fortsatt på verkstedet og hjelper til når det passer. Dessuten er han ute med flakbergeren fra tid til annen for å holde kunnskapene ved like. I tillegg er han mentor for Nord-Møre Bilberging som overtok tungbergeren i bakgrunnen da Rognskog valgte å gi seg for noen år siden. © Frode Tellevik

- De gode håndverkerne finner man gjerne på landsbygda, mener Harald Rognskog fra Rindal på Nord-Møre. © Frode Tellevik

Delikat krokpåbygg på en MAN hjemmehørende i Orkdal. © Foto: Rognskog Bil

Hydraulikk

En standardjobb starter ofte med en trekkvogn som skal ha montert hydraulikkanlegg. Rognskog bygger inn og supplerer med sideskjørt, gangbrett, lysbjelker, kjettingkasser, eksosanlegg og redskapskasser bak hytteveggen.

Prosjektene varierer fra 40 000 kroner til 500 000 kroner. I sistnevnte prisklasse er det gjerne en krokløft involvert.

- Mange passerer 200 000 kroner på en bil med hydraulikk. Selger og kunde har gjerne avtalt mye på forhånd, men når bilen kommer til oss, tar vi alltid et møte med kunden her hos oss. Da skjer det nok ofte at utstyrslisten blir noe lenger, bekrefter Harald og smiler.

Vi hørte det samme fra danske påbyggere i fjor. Igjen slår entusiasmen inn. Kunden vil ha en så bra bil som mulig når prosessen først er i gang.

Fjesboka

- Nå har vi begynt å bruke Facebook og legger ut bilder av det vi lager. Responsen har vært helt enorm, bekrefter Harald.

Utenfor kontoret hans står en svart FH som nettopp er ferdig i hallen. Den skal til Finnsnes.

- Jeg har levert bil til Kirkenes også. 2015 var i det store hele et godt år for oss i nord. Blant annet seks biler til en og samme kunde i Lofoten.

Når det gjelder Sør-Norge, merker vi vel at kundene der har kort vei til Danmark. Samtidig er det jo sånn at det er lengre fra Oslo til Rindal, enn fra Rindal til Oslo. Jeg ser egentlig ikke det store utviklingspotensialet sørover, erkjenner han.

Kunden bestemmer

Det meste av deler som benyttes i oppbyggingen lages lokalt. Enten på eget verksted eller hos naboen. Harald har tilgang på flere maskiner han får benytte seg av hvis det trengs når noe skal klippes eller knekkes.

Han savner serieproduksjonen. De fleste kundene skal ha noe eget, et mantra vi også hørte hos danske påbyggere. - Vi må forsøke å lage noen biler like for å få økonomi i det. Helst hadde jeg sett at alt var likt, men nå er det jo ikke i den nisjen vi jobber. Vi bygger etter kundens ønsker. Derfor vil vi også starte med 3D-tegninger for å dekke opp dette med reservedeler. Det er en vanskelig kombinasjon det der. Fint, solid og praktisk på samme tid. Våre kunder i nord hevder at de kommer hit fordi de vil ha påbygg som holder, samtidig som vi er nærmere kunden.

Mest Volvo

Harald Rognskog misunner miljøet vi beskrev fra Danmark, med påbygger, lakkering og polstring i rimelig nærhet til hverandre. Selv har han egen lakkhall, men skulle gjerne sett at noen i nærheten kunne tatt den jobben.

Da må det flere oppdrag til. Kanskje hadde det vokst på seg dersom tilbudet hadde vært til stede?

- På opptrekking innvendig tror jeg prisene ville vært en stor utfordring, når vi ser hva danskene tilbyr, sier han.

Og at kundetilgangen til denne type bedrifter styres mye av lastebilselgerne, er ikke Rognskog i tvil om. Noen merker er godt representert i enkelte landsdeler, mens andre merker omtrent er fraværende.

De siste tre årene har Scania og Volvo stått for mesteparten av påbyggene, spesielt sistnevnte.

Rognskog Bil er stolte av å levere hundre prosent norsk kvalitet og kundene ser ut til å sette pris på akkurat det.

To stk. Scania til Trondheim, bygget opp med hydraulikk for tipptralle, eksospiper, skap, gangbrett, kjettingkasse med lokk og lysbjelke. © Foto: Rognskog Bil

Dengang da. En av de første bergingsbilene John Rognskog bygget, var en Scania 76 fra 1969. Her er den ute på oppdrag en gang på 70-tallet. © Foto: Asbjørn Skjølsvold

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!