Prisen deles ut til Scanias hybridløsning som ble lansert høsten 2015. Med denne løsningen kan en 18-tonner kjøre på strøm i opp til to kilometer.

Hybriden er basert på Scanias 9-liters femsylindret dieselmotor med 320 hester og 12-trinns Opticruise-kasse. Mellom dieselmotoren og girkasssen sitter en elektromotor i drivlinjen. Den yter 130 kW, altså over 170 hester, og drar 1050 newton. Tungt.no var på lanseringen av bilen. Du kan lese mer om det her:Hybridlastebil fra Scania.

Stilleleken

Det er først og fremst i bykjerner natterstid, ved lagere og parkering under bakkenivå at avgasser og lyd skal unngås. Med elmotoren begrenses lydnivået til 72 dBa.

Stadig flere bykjerner i Europa setter krav til lydnivå natterstid. Noen husker kanskje at SKAB for en tid tilbake som førstemann i Norden lanserte sitt første Piek-godkjente skap og at DAF lanserte sin LF Silent - også den kan kjøres i stillemodus på 72 dBA.

Hva er 72 desibel, lurer du kanskje? Vi gjorde iallefall det og googlet litt. En vanlig samtale i en stue ligger på 60 desibel og en gressklipper skriker ut 90 desibel; omkring det samme som innestemmen til en ordinær svigermor.

Så vet du det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!