Harry Nilsen, fylkesleder i NLF for Oslo og Akershus forteller om ekstreme tilstander på veiene. Arkivfoto © Svein-Ove Arnesen

Togstreiken sørger for lange køer og forsinkelser for transportbransjen.

- Det blir vanskeligere og vanskeligere å få gjort jobben innenfor rammene av kjøre- og hviletidsbestemmelsene og arbeidstidsbestemmelsene, sier administrerende direktør, Geir A. Mo i NLF. Han forteller at stressnivået hos sjåførene øker og at køene allerede har fått konsekvenser for transportkundene.

Harry Nilsen i Sørum Transport forteller at de mandag har brukt tre timer på strekningen mellom Drammen og Oslo.

Nå vil NLF se på muligheten til å sende en dispensasjonssøknad fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Har vært gitt tidligere

Vi husker at NHO logistikk og transport fikk gjennomslag for midlertidig fritak under storflommen i 2013. Dispensasjonen gjaldt naturligvis ikke alle. Det var strenge kriterier.

Det samme skjedde under de strenge grensekontrollene i Sverige for omkring ett år siden. Da aksepterte svenskene små brudd på kjøre- og hviletid. Også her måtte årsaken til bruddene dokumenteres i ettertid.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!