EPA (Enviromental Protection Agency) har gitt Navistar negativt svar på å utsette innføringen av de nye utslippskravene i USA med to år.

Navistar sendte en forespørsel om utsettelse sammen med The Owner-Operator Independent Drivers Association for å åpne for muligheten til å kjøpe lastebiler med motorer som holder 2007-standard og som derfor ville være billigere, i stedet for motorer som er klassifisert etter de nye EPA 2010-reglene.

The Engine Manufacturers Association (EMA) og talspersoner fra Volvo Trucks North America, Mack Trucks og Daimler Trucks North America, gikk alle mot planen fra Navistar.

Navistar er den eneste lastebilprodusenten som planlegger å benytte EGR for å klare de strengere kravene til NoX-utslipp i de nye EPA 2010-reglene. Alle de andre produsentene planlegger å benytte seg av SCR for å klare de strengere kravene.

Forslaget om utsettelse kan vel tyde på at Navistar ennå ikke har knekt koden for å klare strengere utslippskrav uten å måtte ty til etterbehandling av avgassene? Blir det SCR også for dem i framtiden?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!