Prosjektleder Jens Olaf Rud i NLF. © Foto: Stig Odenrud

NLF har kjørt praktiske tester av syntetisk biodiesel i et halvt år. Målet er å sjekke ut hvordan drivstoffet fungerer i norsk klima året rundt, samt å kontrollere utslippene.

De fire lastebilprodusentene Scania, Volvo, MAN og Mercedes-Benz har alle godkjent bruk av HVO100 på sine Euro VI-motorer og er med i testen der norske transportører kjører, mens produsentenes analyseverktøy logger forbruk, utslipp og kjøremønster.

Så langt viser tilbakemeldingene gode resultater og også testsjåførene er positive. Det skriver NLF selv i en pressemelding. Ifølge sjåførene er HVO100 litt for lite tilgjengelig på stasjonene, men at drivstoffet er luktfritt og fungerer like bra som diesel.

Foreløpige tall viser at utslippene av NOx ikke øker. Dette stadfester forsåvidt det forventede resultat. Utslippsberegninger fra 10 lastebiler som utelukkende kjører på fossil diesel har gitt et referanseutslipp av NOx på 0,584 gram per kilometer. Utslippet fra testbilene har i gjennomsnitt ligget på 0,540 gram per kilometer, altså noe under referansetallet.

Etter et halvt år har testlastebilene tilbakelagt nærmere 150 000 kilometer og brukt over 66 000 liter HVO100. Sammenlignet med fossil diesel har dette ifølge NLF gitt en besparelse på over 150 tonn CO2.

Nå begynner vintertesten

Dermed er det ifølge prosjektleder Jens Olaf Rud i NLF lite som taler imot bruk av syntetisk biodiesel. Samtidig er det nå den viktigste delen av testen begynner ettersom mange er skeptiske til vinteregenskapene av HVO100. Ifølge Rud kan dette skyldes den eldre generasjon biodiesel som ikke hadde like gode egenskaper som fossil diesel. Slik er det ikke lenger, tvert imot, forteller Rud.

- Dagens syntetiske biodiesel skal ha et lavere frysepunkt enn normal pumpediesel, noe som gir enklere kaldstart og bedre gange under ekstreme temperaturer.

- Det er i alle fall tilbakemeldingene fra produsenten. Når HVO-testen nå entrer de kalde vintermånedene, vil vi få svaret en gang for alle. Det gleder vi oss til, avslutter Rud.

Store aktører som Asko, Tine og Bring kjører også på HVO. Men er HVO for grønt til å være sant?

Les TransportMagasinets redaktør sin kommentar her.

Her er sjåførene og ledelsen i NLF samlet under Transport 2016 på Lillestrøm tidligere i år. Fra venstre: Forbundsleder i NLF Tore Velten, MAN-sjåfør Odd Inge Hovin, Mercedes-sjåfør Anders Sørum, Volvo-sjåfør Ole Birger Skrebergene, Scania-sjåfør Torbjørn Hansen og administrerende direktør i NLF Geir A. Mo. © Foto: Jan Harry Svendsen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!