Den vanlige tradisjonelle pipende ryggevarsleren piper på det siste verset, i følge enkelte.

White sound

For den nye teknologien som kalles «white sound» er allerede montert på mange maskiner og lastebiler. Lyden kan beskrives som en SSH SSH-aktig modemlyd. Når dette blir standard eller helt vanlig er vanskelig å anslå, men Arne Pedersen, avdelingsleder for auto/rekvisita hos KCL har tro på at dette etter hvert vil ta over for den tradisjonelle pipelyden.

© Fredrik Saugstad

- Særlig aktuelt vil det være for arbeid nattestid, søppeltømming og annet arbeide i sentrumsnære områder, boligstrøk, havneområder som ligger i bykjerner og så videre, forklarer Arne Pedersen. © Fredrik Saugstad

Pipeforurensing

De gamle ryggealarmene med pipelyd ble introdusert i Europa på 70-tallet, og tok et viktig steg for hms. Etterhvert ble det også slik at de påvirket miljøet i negativ forstand med lydforurensing i tillegg til at pipelyden gjorde folk «immune» mot den.

Mindre irritasjon

Teknologien bak de smarte ryggealarmene med hvit lyd er et bredere spekter av lydbølger som gir et mer retningsbestemt varsel for vår hørsel. I tillegg er det større sannsynlighet for å oppfatte lyden om man bruker hørselsvern og for hørselsskadde. Hvit lyd forsvinner raskere med avstand hvor poenget er at det kun skal høres tydelig i det området som er aktuelt. Det skal gi mindre irritasjon for naboer.

Det er mange fordeler med hvit lyd predikerer Arne Pedersen. Vi må si oss enige så langt, og at dette er en typisk dings som bør oppleves. © Fredrik Saugstad

Fenomenet hvor arbeidere blir «immune» mot pipelydene, for eksempel på godsterminaler, skal også bli mindre. Dermed minsker risikoen for at ryggevarslere blir «sabotert» av irriterte arbeidere.

På Bertel O Steens nyttekjøretøysenter fikk vi demonstrert den hvite lyden montert på en Mercedes-Benz Actros distribusjonsbil. Formann på last- og buss-senteret til BOS på Lørenskog, Atle Mørk, tok seg tid til å manøvrere bilen inne på deres travle område. Vi kunne høre at varsleren selv øker styrken ved støy rundt bilen bak. I tillegg er den mer retningsbestemt, det vil si retningsbestemt for vår hørsel, slik at vi lettere kan høre hvor den kommer fra.

Arne Pedersen i KCL og Atle Mørk i BOS Last og Buss i et hyggelig HMS-passiar. Fremme ved hytta høres ikke ryggealarmen, men rett bak bilen høres den svært godt. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!