De første fillipinske sjåførene kom allerede i september i fjor. Her gjennomgår de opplæring på Volvo Truck Center. © Facebook

Det var i fjor høst at det fillipinske bemanningselskapet STB-DJL Human Link fikk i oppdrag å rekruttere et antall fillipinske sjåfører til det latviske transportselskapet Dinotrans.

Første rekrutteringsperiode gikk frem til november og nå er allerede et stort antall fillipinske sjåfører på veiene i Europa etter å ha blitt fløyet inn og fått fire ukers opplæring. I første omgang skal det dreie seg om 100 sjåfører.

260 trekkvogner

Dinotrans disponerer 260 trekkvogner og bl.a. for å få ned kostnadene, begynner altså selv øst-europeiske transportselskaper nå å rekruttere sjåfører som er billigere i drift enn de selv er. Det betyr at "dyre" baltiske sjåfører og rumenere må se seg slått av land med enda lavere lønnskrav.

Det går ubekreftede rykter om lønnsforhold ned til 670 euro i måneden. Dette har foreløpig ikke latt seg verifisere. Det som derimot er bekreftet er en sjåfør som hevder at han nå tjener tre ganger så mye som han gjorde i sin tidligere jobb.

Ønsker sjåfører mellom 24-39 år

I følge jobbannonsen som ble utlyst på Fillipinene var Dinotrans på utkikk etter sjåfører mellom 24-39 år med minimum 3-årig erfaring. De må ha sertifikat for tung bil og henger. De må også beherske engelsk både muntlig og skriftlig i tillegg til å ha ren vandel og god helse. Når det gjelder øvrige kvalifikasjoner er det ønskelig med høyskole eller minimum fullført videregående skole.

Dessuten blir det vektlagt om sjåførene virker ansvarsfulle, positive og ikke minst: produktive.

Store kunder

Blant fordelene som trekkes frem er at de får jobbe i et av Europas ledende transportbedrifter med kunder som DHL, Agility og Schenker og at de vil få oppleve flere land i Europa med varierende biler og kjøretøyskombinasjoner.

Samtidig opplyser at det er nulltoleranse for alkohol og at maksimal arbeidstid vil være 45 timer i uken, med 9 timers dag på det meste.

Alle sjåfører vil ifølge annonsen få fire ukers betalt ferie i året og fire ukers betalt opplæring når de ankommer Europa.

I tillegg fristes det med en gratis hjemreise i året.

Å planlegge tiden samt økonomisk kjøring vil også gi bonus utover minstelønnen.

Facebook-kok

Nyheten har satt sinnene i kok på facebook det siste døgnet. Direkte trakassering og trusler florerer, samtidig som enkelte aktører forsøker å balansere debatten ved å fortelle at det ikke er sjåførene man er sinte på, men oppdragsgiverne.

En dansk lagerarbeider forteller at han liker de fillipinske sjåførene så godt at han vil la de stå hos ham i dagevis før han losser lasten. Også norske, svenske og tyske sjåfører er aktive i debatten på en rekke facebook-grupper. Mange er naturlig nok redde for kompetansen til de utenlandske sjåførene når de møter snøkledd landskap i f.eks. Norge. Dessuten tenker nok mange på om historien om hvordan de fillipinske sjømenn overtok for de norske vil gjenta seg.

Dinotrans har kontorer i en rekke europeiske land (også i Sverige) og selv om selve holdningselskapet har adresse i Latvia, styres mye fra Tyskland. De har også en rekke tyske biler.

Det er forøvrig ikke bare Dinotrans som leker med tanken på fillipinske sjåfører. I et radiointervju fra oktober i fjor fortalte direktør Jørgen H. Hansen fra Freja Transport & Logistics A/S i Danmark at de også kikket på denne løsningen. Hansen fortalte at fillipinske sjåfører ikke bare var billigere - men de drakk også mindre alkohol enn sine øst-europeiske kolleger.

For Hansen er det det samme hvor sjåførene kommer fra, så lenge jobben blir gjort.

Du kan høre det korte innslaget her. (Spol frem til 02.14)

Se den opprinnelige jobbannonsen her.

Dinotrans har fått negativ omtale tidligere. Dette bildet av en Dinotrans-bil er fra 2011 da en latvisk sjåfør forsøkte å snike på ferga mellom Volda og Folkestad. Sjåføren nektet å betale. Tide Sjø satte hardt mot hardt og bilen måtte bli med tilbake. Bilen gikk i transport for Kuhne + Nagel. Bildet har vi fått av Jens Marius Gundersen som overvar det hele. © Foto: Jens Marius Gundersen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!